Neida, det er ingen Cayenne selv om familielikheten er slående. Dette er splitter nye Macan, omsider sluppet ut av sekken. Foto: Porsche
Neida, det er ingen Cayenne selv om familielikheten er slående. Dette er splitter nye Macan, omsider sluppet ut av sekken. Foto: PorscheVis mer

Endelig er Porsche Macan her

Men hvorfor er fronten så lik Porsche Cayenne?

Macan Turbo seiler rett opp som den mektigste kraftpakken i kompakt-SUV-klassen, med sin biturbomotor på 400 hestekrefter. Porsche markerer sitt territorium ved å slå på stortromma, som det var å forvente.

Tyskerne er nemlig i form om dagen, som vi nylig fikk bevist da vi fikk kjøre den avsindig raske Porsche 911 Turbo S.

Tydelig Porsche

Designmessig er det veldig tydelig at dette er "lillebroren" til Cayenne. Men den har en litt mer sporty silhuett, med skrånende tak som skal minne om sportskupéene fra merket. LED-baklyktene er et hint til den nye, fantastiske superbilen 918 Spyder.

Fronten er etter vår mening rett og slett for lik Cayenne, men det er nå engang Porsches valg.

På den måten vil også Macan-kunden i større grad føle at han er en del av det gode selskap, enn om modellen hadde skilt seg tydeligere ut.

3+1 motorer

Porsches første kompakt-SUV kommer i første omgang med et utvalg på tre motorer, alle med V6-arkitektur. Det er imidlertid lov å tenke seg at det vil komme en rimeligere, firesylindret versjon med tiden i og med at innstegsmodellen per i dag heter Macan S. Og da er det jo plass til en uten S ...

Dessuten vil vi i Norge få den nedtunede, mer avgiftsvennlige 211-hestersversjonen av 3-liters dieselmotoren.

Porsche Macan S:

Macan S
Macan S
Macan S


Fra 211 til 400 hester

Versjonene ved lansering er som følger: På bensinsiden har vi først Macan S, som har 3-liters V6-motor på 340 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 5,4 sekunder (5,2 med Sport Chrono-pakke). Forbruk er begrenset til 0,87 liter per mil - 204 gram CO2 per kilometer. Toppfart er oppgitt til 254 kilometer i timen.

Kan heves/senkes

Macan blir tilgjengelig med med luftfjæring, noe ingen andre kompakt-SUV-er kan skilte med. Det gir mulighet for justering av høyden, og til å velge mellom komfortabel og sportslig fjæringsoppsett.

Med luftfjæring blir bilen i utgangspunktet halvannen centimeter lavere. Men den kan heves med fire centimeter, noe som gir en meget god bakkeklaring på 23 centimeter.

Les også: Nye Cayman gir mest Porsche for pengene

Toppversjonen med bensinmotor er Macan Turbo, som får en V6 biturbomotor på 3,6 liter. Det er første gang i en Porsche, ifølge produsenten. Den yter 400 hestekrefter og gjør 0-100 på 4,8 sekunder, eller 4,6 sekunder med Sport Chrono. Toppfart er 266 kilometer i timen, og forbruket er oppgitt til 0,89 liter per mil (208 gram CO2 per kilometer).

Dieselversjonen er også en V6-motor. Slagvolum er tre liter og maksimal effekt 258 hester (211 i Norges-versjon). I standardversjon klarer den 0-100 på 6,3 sekunder (Sport Chrono: 6,1) og kan fortsette til 230 km/t. Forbruk ligger på 0,61 liter per mil - CO2-utslipp per kilometer havner da på 159 gram.

Porsche Macan kan allerede bestilles i Norge, og det er ikke helt usannsynlig at denne bilen vil øke Porsches markedsandel ytterligere her til lands.

Foto: Porsche
Macan S Diesel
Macan Turbo
Macan S Diesel
Macan S Diesel
Neida, det er ingen Cayenne selv om familielikheten er slående. Dette er splitter nye Macan, omsider sluppet ut av sekken. Foto: Porsche
Macan Turbo