UNEKTELIG TØFF: Vi fryktet at BMW ikke ville våge en såpass radikal design. i8 er en 2+2 sportskupé for  fremtiden: En ladbar hybrid med en total system-effekt på 362 hestekrefter. Bensinmotoren driver bakhjulene, elmotoren forhjulene. Foto: BMW
UNEKTELIG TØFF: Vi fryktet at BMW ikke ville våge en såpass radikal design. i8 er en 2+2 sportskupé for fremtiden: En ladbar hybrid med en total system-effekt på 362 hestekrefter. Bensinmotoren driver bakhjulene, elmotoren forhjulene. Foto: BMWVis mer

Endelig er BMW i8 offisiell

Denne har vi ventet lenge på.

På bilutstillingen i Frankfurt viser BMW i dag omsider den ferdige produksjonsutgaven av BMW i8, modell nummer to i rekken av i-modeller.

”i” er et eget undermerke hos BMW og består av det elektrifiserte modellprogrammet, med unntak av hybridversjonene av 3- og 5-serie og X5 og X6. ”i”-bilene er i motsetning til de nevnte hybridene ladbare.

Du kan lese vår test av BMW 3 Active Hybrid her – og vår test av BMW 5 Active Hybrid her.

Ladbare i3 og i8

Den smarte kompakte bilen i3, som du kan lese mer om her, er en ren elbil som snart lanseres i Norge til en hyggelig pris. i8, derimot, er en ladbar hybrid.

Men i8 er heldigvis mye mer enn det!

Dette er en sportsbil med heftige ytelser: 0-100 på 4,4 sekunder sier sitt. Bilen er en såkalt 2+2 sportskupé som er relativt kompakt, men bred og lav. Den har meget lav luftmotstand: Cd er 0,26. Den har dessuten en lang akselavstand. Dette, kombinert med brede sporvidder og et meget lavt tyngdepunkt, bør hinte om at bilen får en suveren stabilitet på veien, så BMWs kjøreegenskaper bør være på plass.

UNEKTELIG TØFF: Vi fryktet at BMW ikke ville våge en såpass radikal design. i8 er en 2+2 sportskupé for fremtiden: En ladbar hybrid med en total system-effekt på 362 hestekrefter. Bensinmotoren driver bakhjulene, elmotoren forhjulene. Foto: BMW
Slik ser hybrid-drivlinjen i BMW i8 ut. Foto: BMW
VINNER-MOTOR: I tre underkategorier vinner BMWs hybrid-drivlinje fra i8 med den 3-sylindrede biturbo-motoren på 1,5 liter og elmotor. Ikke overraskende vinner den også uansett kategori. Foto: BMW


Relativt lett

Dimensjonene: 469 centimeter i lengden, 194 centimeter i bredden, 129 i høyden og akselavstanden måler 280 centimeter. Tross elmotor og batterier i tillegg til hovedmotoren, veier bilen bare 1.490 kilo, dette takket være utstrakt bruk av lette materialer. Eksempelvis er fører/passasjer-cellen av CFRP (karbonfiber-forsterket plast).

Hvordan BMW arbeider med denne typen bilproduksjon, kan du lese mer om her: BMWs hemmelige våpen

Mye trekkraft - lavt forbruk

Ytelsene står i stil med utseendet selv om dette er en sportskupé av en ny generasjon og ingen supersportsbil. Hybriden yter totalt 362 hestekrefter og har et kombinert dreiemoment på maksimalt 570 newtonmeter. Den har i likhet med andre modeller fra BMW tre kjøreprogrammer tilgjengelig: Sport, Comfort og Eco Pro - sistnevnte for å oppnå de best mulige forbrukstall når man legger de sportslige ambisjonene på hyllen.

I det tilfellet opplyser BMW at forbruket kan komme så lavt som 0,25 liter per mil.

Strømkraft foran, bensinkraft bak

Slik ser hybrid-drivlinjen i BMW i8 ut. Foto: BMW Vis mer


Hybridsystemets ytelse er en kombinasjon av kreftene som kommer fra en 3-sylindret 1,5-liters TwinPower turbomotor som yter 231 hestekrefter. Disse går til bakhjulene via en sekstrinns automat. Elmotoren driver forhjulene via en to-stadiers transmisjon med opptil 131 hestekrefter og opptil 250 newtonmeter dreiemoment.

Kombinasjonen av de to motoriseringene og momentfordelingen til for- og bakaksel styres automatisk avhengig av valgt kjøreprogram og kjøreforholdene/føret.

En batteripakke ligger lavt i bilen. Det er standard litiumion-batterier med væskekjøling og en utnyttbar kapasitet oppgitt til 5 kWt.

Vingedørene, de heftige 20-tommers-felgene og LED-hovedlys er standard og følger med over fra konseptbilen som ble vist i Frankfurt for fire år siden, noe vi er glade for.

Den kan du for øvrig se igjen her.

Det blir dyrt

BMW i8 vises nå i Frankfurt, og kan ventes på markedet våren 2014. Prisen kjenner vi ikke, men i USA vil den komme på over 130.000 dollar, hvilket betyr at det i Norge vil bli en meget dyr fornøyelse å skaffe seg en i8, og det til tross for dens lave CO2-verdier og hybridfordel.