Endelig en stillegående Passat-diesel

Passat kommer endelig med Volkswagens nye dieselmotor med common rail-innsprøytning.

« Morsomt for Passat-kjøpere er det dessuten at den fortsatt kan utstyres med både firehjulsdrift og dobbelkløtsj-girkassen DSG, men merkelig nok ikke samtidig.»


Velkommen etter, kan det være fristende å si. Common rail-teknologien er nemlig langt fra ny og betydelig bedre egnet til å gi en rolig gange og jevn kraftutvikling enn pumpedyse-innsprøytningen som Volkswagen hittil har holdt seg til.

Over 10 år etter

Vis mer


Allerede i 1997 kom den første personbilen med denne teknologien som har gitt dieselbilene et kraftig oppsving siden den gang. Den het Alfa Romeo 156 1,9 JTD. Senere samme året kom også Mercedes-Benz på banen med sin 3,2 liter store rekkesekser ved navn 320 CDI. Etter dette har stort sett alle personbiler solgt på det europeiske markedet gått over til å benytte seg av denne teknologien.

Unntatt de fra Volkswagen-konsernet. Både Audi, Volkswagen, Skoda og Seat har måttet slite med en rekke dieselmotorer som ikke har matchet nivået til konkurrentene hva det gjelder lydkomfort og gangkultur.

Snuoperasjon

Så har man også innsett denne ulempen og gradvis begynt snuoperasjonen. Først ut var V6-dieselen som sitter i blant annet Audi A6 og Q7. Nå er turen kommet også til den mer folkelige 2,0-litersdieselen som allerede sitter i nye Audi A4, Volkswagen Tiguan og nå altså også Volkswagen Passat.

Firehjulsdrift eller "automat"

Vis mer


I tillegg til å være mer kultivert, er nye 2.0 CR TDI, som Volkswagen omtaler den, også en smule gjerrigere, til tross for identisk ytelse; 140 hester og 320 newtonmeter. Morsomt for Passat-kjøpere er det dessuten at den fortsatt kan utstyres med både firehjulsdrift og dobbelkløtsjgirkassen DSG, men merkelig nok ikke samtidig. Dermed er de som vil ha både automatgir og firehjulsdrift henvist til nye Tiguan.

Flere versjoner

Den nye common rail-motoren vil også etter hvert dukke opp i andre biler. Til sommeren vil den være på plass i Golf stasjonsvogn og litt senere i neste generasjon av vanlige Golf. Den vil også komme i flere trimmingsgrader og den svakeste vil etter alt å dømme få 120 hester og erstatter med det trolig 1,9 TDI som i dag yter 105 hestekrefter.

Innføringen av den nye motoren i Passat-programmet skjer med umiddelbar virkning. Prisene begynner på 326.000 kroner for sedanen og 341.000 for stasjonsvognen, hvilket er litt lavere enn frem til i dag.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder