Vis mer

Enda råere

V12 TDI Quattro. Det er rått i utgangspunktet, men Abt råer det opp enda mer...

Vi har kjørt Audi Q7 med verdens heftigste serieproduserte dieselmotor for personbiler. Vi regnet med at vi hadde kjørt det som kom til å være verstingen for en god stund.

(Les vår test av den her).

Så feil kan man ta...

Dassete med V8

Som for oss hadde det gått opp for Audi-folkene at V8 4.2 TDI-motoren på 326 hester og 760 newtonmeter - som ville imponert i de fleste premiumsedaner - passet bilen relativt dårlig. Q7 trenger rett og slett det hardeste skyts man kan oppdrive i diesel-arsenalet.

Les her: Skivebom fra Audi (om Q7 4.2 V8 TDI ).

Som nevnt: Det mente Audi de hadde greid å skaffe - og vi med dem.

Men ikke Abt Sportsline, den bayerske trimmeren/tuneren som gjør harrytass av det mest siviliserte. Og hva blir det da når utgangspunktet i seg selv er passe harry...?

(Abt er for øvrig ingen forkortelse, men familienavnet til brødrene som driver firmaet - Hans-Jürgen og Christian Abt).

Vis mer


For å være ærlig vet vi ikke så mye mer om det enn Abt har valgt å la lekke ut via en pressemelding. Men bildet har vi i hvertfall - ta en god titt på det.

5,3 sek

For øvrig har ABT greid å barbere akselerasjonstiden fra 0 til 100 med to tideler, det vil si fra 5,5 til 5,3 sekunder. Husk nå på at vi snakker om en mer enn fem meter lang SUV som ikke veier så langt fra like mye som to Passat-stasjonsvogner.

Årsaken? Enda mer krefter. Abt tyner ut av V12-eren hele 560 hestekrefter og oppsiktsvekkende 1.200 newtonmeter dreiemoment. Toppfarten er 258 km/t.

Prisen? Vi vet ikke ennå, og er ikke sikre på om vi vil vite det heller...