Enda råere Viper fra Dogde

Den ikke akkurat undermotoriserte Dodge Viper SRT-10 kommer nå med enda større og sterkere motor. 8,3 liter har blitt til 8,4, men mer viktig er antall hestekrefter som har steget fra 510 til 600.

Vis mer

Enda råere Viper fra Dogde

  1. Store bilder


2008-modellen av Viper skal vises på Detroitutstillingen om et par uker. Bransjebladet Automotive News kan imidlertid allerede nå gi oss bilder og de viktigste tekniske dataene. Når det gjelder sistnevnte, har de utvilsomt med den enorme motoren å gjøre. Vi testet 2006-modellen i vår og ble mektig imponert over den voldsomme kraften de ti sylindrene kunne by på. Før 2007 fikk motoren en liten oppjustering med blant annet 4 ekstra hestekrefter.

Eksklusiv klubb

Vis mer


2008-modellen får derimot en ganske radikal oppgradering. V10’eren yter hele 90 hestekrefter mer og havner dermed i den eksklusive "over-600-hester-klubben" sammen med blant annet Mercedes SLR, Porsche Carrera GT og Ferrari 599 GTB. Andre kilder hevder også at økningen skyldes blant annet at Viper har fått variable ventiltider som i tillegg til økt effekt også gir lavere forbruk. Dreiemomentet er i tillegg forbedret og Viper gir nå hele 760 newtonmeter.

Forsterket drivlinje

Vis mer


Viper har fått både ny girkasse og klutsj. Girkassen har fortsatt seks trinn, men er forsterket for å tåle de enorme kreftene. Kraftigere har også klutsjen blitt som dessuten skal være mer lettanvendelig. Sammen med den sterkere motoren skal disse nyhetene sørge for at Viper blir enda raskere fra 0-100 enn dagens versjon som ikke akkurat heller er noen sinke med tiden 3,9 sekunder.

Som roadster og kupé

Også utvendig blir Viper oppgradert. Den viktigste visuelle endringen er et redesignet panser med større luftinntak til motoren. Som før kommer Viper både som roadster og kupé. 2008-modellen vil komme i salg til sommeren.

  • Store bilder finner du her.