Enda mer utstyr i Octavia

Andre generasjon Skoda Octavia har helt siden starten hatt uvanlig lange standardustyrs-lister. Nå blir listene enda lengre.

Samtidig innføres betegnelsen "Plus" som suffiks til alle de seks utstyrsnivåene. Det betyr for eksempel at grunnmodellen ikke lenger heter Classic, men Classic Plus.

En av de største ulempene ved de rimeligste utgavene - Classic og Ambiente - har vært at de begge har manglet fjernbetjening av sentrallåsen. Nøkkel med fjernkontroll-knapper er nå på plass. Samtidig får Classic og Ambiente skinntrukket ratt, girspak-kule og håndbrekk. Ambiente får i tillegg brilleholder.

  • Les vår test av topputgaven Skoda Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K her.

  • Classic/Ambiente Plus: Uendret pris

    Skoda Octavia RS Plus Vis mer
    Vis mer


    Verken Classic eller Ambiente går opp i pris, noe som betyr at Classic Plus, som kun er tilgjengelig med en 1,4-liters 80-hester, fortsatt vil starte på bare 210.000 kroner som stasjonsvogn. Merk at kombikupeen er 10.000 kroner rimeligere uansett motor og utstyrsnivå og at alle priser vi oppgir i denne artikkelen er stasjonsvognpriser. Ambiente Plus, som er tilgjengelig med to motoralternativer, vil fortsatt starte på 233.000 kroner (1.6 FSI).

    Elegance Plus: + 5.000 kr

    Det nest høyeste utstyrsnivået, som heretter vil hete Elegance Plus, blir 5.000 kroner dyrere, slik at innstegsprisen øker til 254.000 kroner. Til gjengjeld får den både xenonlykter og fartsholder. Også skinntrukket ratt, girspak-kule og håndbrekk, samt følg-med-hjem-og -frem-lys er nytt for dette utstyrsnivåets vedkommende.

    L&K Plus: + 2.000 kr

    Topputgaven, L&K, er allerede i dag særdeles godt utstyrt. For L&Ks vedkommende skjer kun to ting: For det første får bilen en ny navigasjonsenhet. Dagens noe trege utgave erstattes av en mer moderne og forhåpentligvis raskere DVD-basert variant med harddisk og trykkfølsom skjerm. I tillegg blir det følg-meg-lys også her. L&K-prisen øker med 2.000 kroner, slik at innstegsprisen heretter blir 276.000 kroner med minste motoralternativ (1.6 FSI).

    Scout Plus: Uendret pris

    Den høyreiste spesialutgaven Scout får både xenonlykter og fartsholder, begge deler uten at prisen øker. Dermed vil Scout fortsatt koste 370.000 kroner med diesel- og 390.000 kroner med bensinmotor.

    RS Plus: Uendret pris

    Vi nevner også spesialutgaven RS, som heretter vil kalles RS Plus. RS Plus, som har en 200-hesters turbomotor eller en 170-hesters dieselmotor under panseret, vil nå få fartsholder og elektriske vindusheiser også i bakdørene. Prisene forblir uendrede; 350.000 for dieselversjonen, 410.000 kroner for 2.0 TFSI.

    Dynamic-pakke: 8.900 kr

    Skoda Octavia Scout Plus Vis mer


    Samtidig senkes prisen på den såkalte Dynamic-pakken, som kun er tilgjengelig for Octavia Elegance Plus med forhjulsdrift. Denne pakken, som tidligere har vært solgt for 16.800 kroner, vil nå selges for 8.900 kroner. Dynamic-pakken omfatter et oppgradert stereoanlegg, sidelykter, sportsseter, sportsratt, sportsunderstell og 17-toms alufelger. Dessverre er det ikke mulig å få kjøpt pakken uten sportsunderstell, som erfaringsmessig i stor grad går på bekostning av komfort.

    Dekktrykk-kontroll

    Forøvrig kan det nevnes at samtlige utgaver, med unntak av Scout, tidligere i år fikk automatisk dekktrykk-kontroll som standardutstyr.

    Den norske Skoda-importøren kan fortelle at produksjonen av Plus-utgavene starter allerede i slutten av inneværende måned.

  • Her finner du en ryddig oversikt over det viktigste utstyret som følger med de ulike Octavia-utstyrsnivåene.
  • Les vår test av topputgaven Skoda Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K her.
  • Store Octavia-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder