Fiat Grande Punto kom i 2005 og bidro til å redde den italienske bilprodusenten. Nå heter den Punto Evo og Abarths versjon er <em>GTI</em>-utgaven. Foto: Fiat
Fiat Grande Punto kom i 2005 og bidro til å redde den italienske bilprodusenten. Nå heter den Punto Evo og Abarths versjon er GTI-utgaven. Foto: FiatVis mer

Enda giftigere skorpion

Enhver italofil bilentusiast kjenner Abarth-skorpionen. Nå om dagen bruker Fiat den for alt den er verdt.

Det var tidlig i 2007 at vi kunne fortelle at skorpionen var tilbake. Abarth har båret italiensk sportslighets fane høyt tidligere, og gjør det nå igjen, som en del av Fiat-konsernet med spesielt ansvar for de ytelsessterke og sportsligere versjonene.

Skorpionens retur

Det var først Grande Punto, Fiats nye suksessbil fra 2005, som fikk kjenne skorpionens brodd. Blant annet med en racing-versjon med heftig utseende og 270 hester under panseret. Men også et par "sivile" versjoner ble gjort tilgjengelig for et sportslig anlagt bilpublikum. DinSide var raskt ute, og kjørte Abarth EsseEsse - Grande Punto-versjonen, på Balocco-banen i Italia høsten 2007.

Les også: Abarth Roadster "i kjømda".

7,5 sekunder til 100

Fiat Grande Punto kom i 2005 og bidro til å redde den italienske bilprodusenten. Nå heter den Punto Evo og Abarths versjon er GTI-utgaven. Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat
Foto: Fiat

Abarth viste den nye versjonen allerede på bilutstillingen i Paris i fjor høst, men det er først nå bilen offisielt lanseres i markedet. Bilen er utstyrt med en 1.4 MultiAir-motor med en turbo av typen Garrett GT1446 med fast geometri. Toppeffekten er, som hos forgjengeren, 180 hestekrefter og det kan se ut som det er blitt "standarden" i denne klassen. Dette gjør Abarth Punto Evo esseesse i stand til å akselerere fra 0 til 100 på 7,5 sekunder. Toppfarten er 215 kilometer i timen.


Effektiv motor

Bremsene er tilpasset ytelsene; flytende, selvventilerende skiver foran suppleres av kryssdrillede skiver bak og Brembo M4x40 kalipere foran. I forhold til standard Abarth Punto Evo er esseesse-versjonen ytterligere senket og avstivet. Girkassen er sekstrinns manuell og det kan velges mellom "normal" og "sport" kjøremodus. Tross bilens sportslige ambisjoner skal CO2-utslippet være begrenset til 142 gram per kilometer, hjulpet av Start/Stop-system, MultiAir-teknologien (som gjennom hydraulisk styring av de variable ventiltidene sørger for mer kontroll med luftstrømmen under forbrenningssyklusen), og girskiftindikator - sistnevnte sannsynligvis beregnet på transportetappene...

Hva er så denne bilens mest seriøse konkurrent i dag? Jo, det må bli Volkswagens lille GTI - Polo. Den kan du lese om her.