Enda en Yaris-konkurrent på vei

Dagens norske småbil-kunder foretrekker Toyota Yaris og nye Volkswagen Polo. Men i løpet av året vil både Yaris og Polo få knallhard konkurranse.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ikke slik å forstå, Yaris og Polo har en rekke konkurrenter å bryne seg mot også i dagens marked. Men i løpet av året skjer det mye spennende på småbilfronten.

I juni kommer nye Ford Fiesta, en bil vi fikk et godt inntrykk av etter en prøvetur i Spania i januar. Deretter, ved inngangen til 2003, kommer Daewoo med en helt ny bil - Kalos. Vi har ikke prøvekjørt denne bilen, men etter bildene å dømme er det i hvert fall ikke noe å si på bilens utseende. I tillegg regner vi med at Kalos blir relativt rimelig - Daewoo har i hvert fall satset på gunstig prising av eksisterende modeller.

Mye spennende fra Hyundai

Det samme strategien har vært benyttet av Hyundai, som i likhet med Daewoo er et sør-koreansk merke. Hyundai har fått en del juling for kjedelig design og billige interiørløsninger, men er nå på offensiven med nye og spennende biler.

Det nyeste skuddet på Hyundai-stammen er fleksibilen Matrix. Matrix har fått en god mottakelse, blant annet av oss da vi testet bilen i februar. I tillegg har de første eksemplarene av nye Hyundai Coupé nå ankommet Norge. Nye Coupé er ifølge våre lesere et stort designmessig fremskritt i forhold til forgjengeren og begynner på 230.000 kroner.

Stor småbil

Nå har altså Hyundai bestemt seg for å gjøre modell-rekken enda lengre. Småbilen Getz er nemlig på vei og vil bli introdusert i det norske markedet i løpet av året. Getz er 381 centimeter lang og blir dermed blant de største bilene i småbil-segmentet. Toyota Yaris er for eksempel bare 361 centimeter lang, og nye Volkswagen Polo, som i tillegg har vokst i forhold til forgjengeren, er ikke mer enn 374 centimeter i lengderetningen.

Kompakt design

Vi har kun fått tilgang på ett eneste bilde av Getz, men dette holder til å fastslå at Getz har fått et moderne og tiltalende design. Bilen preges av korte overheng og markerte hjulbuer og har en kompakt fremtoning.

Fire motorer

Bilen vil bli tilgjengelig med både 3 og 5 dører og Getz-kunder vil kunne velge mellom fire ulike motorer. Rimeligste alternativ har et slagvolum på 1,1 liter og yter 62 hestekrefter, mens neste alternativ er en 1,3-liter på 82 hestekrefter. Aller sprekest vil Getz bli med en 1,6-liter under panseret. Denne motoren yter 105 hestekrefter og kan om ønskelig kombineres med en automatgirkasse. De samme gjelder forøvrig 1,3-literen.

Hyundai leverer i tillegg en 1,5-liters diesel-motor som yter 80 hestekrefter. Det er imidlertid usikkert om de to største motorene vil bli tatt inn til Norge.

Billig?

Det som imidlertid er sikkert er at den norske Hyundai-importøren lover at Getz skal "prises aggressivt". Det betyr at vi må kunne forvente at Getz vil bli billigere enn bestselger Toyota Yaris. Yaris begynner på snaue 136.000 kroner.

Du finner en oversikt over modellene i småbilklassen her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Hyundai-nyheter
  • Her finner du våre Hyundai-tester