NYE PEUGEOT 2008: Vi regner med at lyktene kommer til å se litt annerledes ut på den ferdige produksjonsbilen, og vi er sannelig ikke sikre på om den nydelige fargen på konseptbilen til syvende og sist vil bli tilbudt. Foto: Knut Moberg
NYE PEUGEOT 2008: Vi regner med at lyktene kommer til å se litt annerledes ut på den ferdige produksjonsbilen, og vi er sannelig ikke sikre på om den nydelige fargen på konseptbilen til syvende og sist vil bli tilbudt. Foto: Knut MobergVis mer

Enda en SUV fra Peugeot: 2008

PARIS (DinSide Motor): Peugeot ønsker å få få oppmerksomhet på standen sin. Det lykkes de med...

For å være ærlige, tror vi vel egentlig ikke at så mange av kundene vil velge en slik farge. De færreste ønsker nemlig å tiltrekke seg så mye oppmerksomhet som denne bilen har fått der den står utstilt på Paris-messen som pågår i disse dager.

Sliter

Men bak det rent utseendemessig befinner det seg også (heldigvis), et produkt som er et tegn på at Peugeot forbereder seg på bedre tider. Som de andre franske produsentene, med unntak av Exagon Motors og Mia, sliter nemlig merket med løve-logoen i økonomisk motbakke for tiden.

De presenterer også her i Paris en enda mer spektakulær konseptbil, Onyx, som vi allerede har omtalt.

Peugeot 2008:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
NYE PEUGEOT 2008: Vi regner med at lyktene kommer til å se litt annerledes ut på den ferdige produksjonsbilen, og vi er sannelig ikke sikre på om den nydelige fargen på konseptbilen til syvende og sist vil bli tilbudt. Foto: Knut Moberg


208-basert

Peugeot 2008, som er navnet på konseptbilen og som ganske sikkert også vil bli det endelige navnet når den kommer i produksjon, er en SUV av den aktuelle typen crossover og den er overraskende kompakt - med sine bare 414 centimeter i lengden og 174 i bredden, er den en konkurrent til biler som Nissan Juke og Mini Coutryman. Så er den da også basert på samme plattform som småbilen Peugeot 208, logisk nok.

Les også:Peugeot viser 208 GTI og XY

Internasjonale ambisjoner

Peugeot 2008 er designet for å bli en global bil, og stil-sentrene til Peugeot i både Paris, Sao Paolo og Shanghai har vært involvert i utviklingen. Det er utvilsomt oppmuntret av suksessen den større crossoveren 3008 har fått, at Peugeot har besluttet å sette denne bilen i produksjon. Ja, for i en pressemelding gjør de det klart at beslutningen om å produsere den allerede er tatt. Avgjørelsen er for øvrig også til en viss grad basert på de positive tilbakemeldingene produsenten fikk på sin konseptbil Urban Crossover, som ble vist i Kina tidligere i år. Den igjen var på mange måter en forminsket utgave av den svære SXC, som ble vist... i Kina, den også, et år tidligere.

Tre sylindre

Motoriseringen vi får informasjon om i denne omgang er den nye tresylindrede turboladede bensinmotoren på 1,2 liter som yter 110 hestekrefter. Peugeot lover at det dreier seg om moderne og miljø-effektiv teknologi som skal sørge for lavt forbruk og ditto utslipp.

Som sagt: Peugeot 2008 skal produseres og den vil bli laget i fabrikker både i Frankrike, i Kina og i Brasil. Vi kommer tilbake med mer informasjon når lansering nærmer seg i Norge.