Vis mer

Enda en RS fra Audi

Audi tar dermed opp arven etter de gamle godbitene som merket i mange kretser kanskje er mest kjent for.

Den første femmeren er selveste godmotoren i Audi-historien. Den debuterte i Audi 100 5 E i 1977 i uladet versjon, og leverte da 136 hestekrefter. Etter dette kom motoren med turbo i Audi 200 5 T. Effekten var nå oppe i 170 hestekrefter. I 1984 kom Sport Quattro som var plukket rett ut av racing og produserte 306 hestekrefter. Etter dette kom det en rallybil (476 hk), Walter Röhrls vinnerbil Pikes Peak (600 hk), IMSA GTO basert på Audi 90 (720 hk). Av mer gatevennlige saker er kanskje den mest attraktive Audi RS2 (315 hk) som ble skrudd sammen i samarbeid med Porsche.

Vi hadde store forventinger til denne bilen og det er ikke rent lite den skal levere for ikke å skuffe. Her er det snakk om lyd, kjøreegenskaper og følelser. Bilene som TT RS skal ta opp arven etter er kultbiler som har en svært høy status i de rette miljøene.

Mer kubikk

Dagens TT er tre år gammel, og er i seg selv ikke så interessant. Det er motor som det her knytter seg stor spenning til. Dette er som i gamle dager en rekkefemmer hvor slagvolumet er tatt opp til 2,5 liter.

Denne motoren er ikke basert på den gamle rekkefemmeren som for eksempel er levert i RS2. Det er den amerikanske Volkswagen Jettas uladede rekkefemmer som er donormotoren. TT RS bruker den samme blokka og har blitt utstyrt med en forholdsvis stor turbo. Det gjør at den har en liten forsinkelse ved gasspådrag.

Effekten er gode 340 hestekrefter og 5.400 til 6.500 o/min, og dreiemomentet 450 newtonmeter fra 1.600 til 5.300 o/min. Med andre ord en motor som verken er sprek i bunn eller på topp, men som har et brutalt macho mellomregister. Girkassa er sekstrinns manuell. Dobbelkløtsj kasse var markedsmessig ikke ønskelig på denne bilen. Dette klaffet tilfeldigvis med det faktum at Audi ikke har en dobbelkløtsjkasse som tåler momentet i denne motoren.


Bilen går som ei kule. Kupéen leverer 0 til 100 på 4,6 sekunder (roadster 4,7) og toppfarten er stoppet på 250 kilometer i timen. Vi kjørte blant annet i Tyskland, og fikk testet dette grundig. Akselerasjonen er voldsom opp til cirka 200. Da roer det seg litt, og den siger fint inn i sperra på 250.

Motorlyden er rå og kommer i to nivåer. I normal modus går eksosen kun ut av det ene røret bak. Trykker du på sportsknappen, åpnes også den andre siden av anlegget…Motoren drønner deilig og den store turboen plystrer ivrig. Et herlig lydbilde som er en sann nytelse å høre på. Her er det full klaff i forhold til arven.

Her hjemme vil Magnetic Ride, justerbare støtdempere, være standardutstyr. Sportslig demperinnstilling får du når du trykker på sportsknappen.

Hmmm

TT RS går som en rakett, låter riktig og mye ser ut til å treffe, men kan den kjøres? Det er her det på mange måter svikter. Det som er viktig å merke seg er at så lenge man kjører på landeveien er alt greit. Det samme gjelder når man ikke kjører over slippgrensa. Da fungerer det fint, den voldsomme motoren kommer godt til sin rett og bilen oppleves som sportslig og ikke minst trygg.


Det er når man virkelig begynner å dra på at man avslører snarveiene i utviklingen. Tverrmontert motor som i sin helhet er montert foran forakselen, vektfordeling 60 prosent foran og 40 bak og det at drivkreftene i utgangspunktet fordeles 85 prosent foran og 15 prosent bak gjør at TT RS ikke når toppen. BMW Z4 og Porsche Boxster/Cayman er rett og slett mye bedre når det kommer til ekstreme kjøreegenskaper.

TT RS er for understyrt, det merker vi på Formel 1-banen Zolder. Den ligger over forhjulene i alle svingene. Muligheten til koble ut ESP-systemet helt på de bilene vi brukte på banen var tatt vekk. Vi lurer på om Audi forsøker å kamuflere noe?

Vi ble mye mer glad i bilen ute på de tyske motorveiene. 340 hestekrefter og 450 newtonmeter jobber energisk og gir bilen voldsomt gode fartsressurser. Det er nok også denne kundegruppen utviklerne har tenkt på. Sjåfører med meglerbonuser og fartsbehov utenom det vanlige. Her hjemme er den også så kostbar at den vil bli forbeholdt en svært liten kundegruppe.

Harde konkurrenter

Hvis du vil ha de guddommelige kjøreegenskapene i tillegg, er det Porsche og BMW som gjelder. Hvorfor ikke velge Porsche Boxster S, Cayman S eller BMW Z4 sDrive35i? De er litt tregere, men kommer også med dobbelkløtsj girkasser med launch control. Porschene koster det samme som TT RS. BMW Z4 starter lavere i pris og begynner på cirka 900.000 kroner.

Prisen på TT RS kupé starter på 1.104.700 og roadster starter på 1.131.800 kroner når den kommer i juli.

Les kjøring av Boxster her.

Les kjøring av Cayman her.

Les mer om Z4sDrive35i her.