EL-LUKSUS: Som Tesla gjorde, akter Lucid Motors (ex Atieva), å hente pengene til å utvikle seg videre fra formuende kunder, og vil derfor tilby en dyr luksusbil med høye ytelser i sin oppstartsfase. Konseptbilen Air er forløperen for den første modellen fra den ferske produsenten. Foto: Lucid Motors
EL-LUKSUS: Som Tesla gjorde, akter Lucid Motors (ex Atieva), å hente pengene til å utvikle seg videre fra formuende kunder, og vil derfor tilby en dyr luksusbil med høye ytelser i sin oppstartsfase. Konseptbilen Air er forløperen for den første modellen fra den ferske produsenten. Foto: Lucid MotorsVis mer

Lucid Air

Enda en kommende Tesla-konkurrent som skal by på 65 mil rekkevidde

Det annonseres stadig nye konkurrenter for Tesla, storslagne prosjekter og flott design. Men vil det skje?

Det er store krefter i sving på begge sider av Stillehavet for å utfordre Teslas hegemoni som leverandør av de mest avanserte elbilene på markedet. Senest med SUV-en Model X, som vi har prøvekjørt.

Vi har allerede hatt anledning til å omtale Kinesernes ambisiøse LeEco og deres spektakulære prosjekt. LeEco, som opprinnelig er et telefoni- og TV-selskap, har også flere jern i ilden som storinvestorer i amerikanske Faraday Future, som skal lansere sin elbil i januar, på CES i Las Vegas. Da kan det for øvrig dreie seg om et bære eller briste for Faraday, som vil trenge mer kapital ganske radig om de skal unngå konkurs.

Nå akter også Lucid Motors tilby en dyr luksus-elbil med høye ytelser.

MEKTIG: Lucid Air er både stor og sterk - med opptil 1000 hestekrefter skal den fint klare 0-100 på under tre sekunder. Viktigere er imidlertid rekkevidden - det antydes at den skal bli opp mot 65 mil. Foto: Lucid Motors Vis mer

Solide folk i ryggen

California-baserte Lucid Motors er også delvis finansiert av kineserne i LeEco, men har også blant andre finansgiganten Sumitomo og kinesiske investorer Tsinghua i ryggen. De har ansatt høyt kvalifisert personell som tidligere har arbeidet hos Tesla, BMW og Mazda.

Nylig ble det kjent at Lucid skal bygge sin fabrikk i Casa Grande, nær Phoenix i Arizona. Der er målet å starte produksjon allerede i 2018. Lucid Air, når den kommer i salg, skal koste omtrent det samme som en velutstyrt toppversjon av Tesla Model S. Den vil konkurrere med Teslaen, men også med luksusbiler som BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse.

Størst batteripakke

I desember 2016 annonserte Lucid at et partnerskap med Samsung SDI var kommet på plass og at elbilen som er under utvikling skal få sin batteripakke fra dem. Standard-pakken skal ha en kapasitet på 100 kilowattimer, som Teslas største i dag, men Lucid vil også tilby et alternativ på hele 130 kWt, som er mer enn noen elbil-batteripakke som tilbys i dag.

HØYTEKNOLOGISK: Lucid legger opp til en balansert kombinasjon av luksusfølelse og hi-tec i interiøret. Foto: Lucid Motors Vis mer

Mye strøm, mye effekt

Lucid holder fortsatt ganske mye igjen på informasjon om den kommende elbilen, men den er basert på et aluminium-chassis og har selvsagt batteripakkene flatpakket nederst i bilen. En elmotor på 400 hestekrefter driver forhjulene - en kraftigere maskin på 600 hester tar seg av bakakselen, som selvsagt har flerlenke-oppheng.

Med tilsammen 1000 hester skal ikke akselerasjonen i en Lucid stå særlig tilbake for den en Tesla Model S P100D byr på - i det minste loves 0-60 miles i timen på under tre sekunder. Det skal sies at drivlinjen utvikles delvis av de samme personene som har vært med å utvikle den til Tesla.

I likhet med sistnevnte skal selvsagt Lucid Air være utstyrt med det siste av teknologier for å være selvkjørende når den tid kommer.

Flere bilder:

Så gjenstår å se om dette besnærende konseptet står løpet ut til produksjon. At de nylanserte elbil-selskapene med store ambisjoner kjenner på voksesmerter og desperat trenger mer innsprøytning av rede penger, er blitt en gjenganger i sakene som omhandler dem i finanspressen. Men, som vanlig: Bare tiden vil vise.

Les også: