Enda dyrere å eie amerikansk SUV

Fra og med den 1. juli koster det minst 60 kroner å passere Fjellinjen med Chevrolet Tahoe, Ford Excursion og andre amerikanske "personlastebiler".

Den 1. juli legges nemlig Fjellinjens prisstruktur fullstendig om. Månedsavtaler, halvårsavtaler, årsavtaler og klippekort forsvinner, samtidig som prisene stiger. Vi kommer snart tilbake med en full oversikt over hvordan omleggingen påvirker deg.

I dag: 23 kroner

I denne artikkelen skal vi imidlertid fokusere på de amerikanske "personlastebilene", som i likhet med alle andre lastebiler (tillatt totalvekt over 3.500 kilo) kommer svært dårlig ut av omleggingen. I dag koster en enkeltpassering denne typen biler 40 kroner. De som har investert i et klippekort med 350 klipp slipper i dag unna med snaue 23 kroner per passering.

1. juli: 60 kroner

Chevrolet Tahoe Vis mer
«Dermed har det blitt enda mindre attraktivt å eie amerikanske "personlastebiler", som solgte svært godt her i landet på begynnelsen av 2000-tallet.»


Etter omleggingen vil en enkeltpassering koste hele 75 kroner - nesten dobbelt så som en enkeltpassering i dag. Den som velger å plassere en Autopass-brikke i bilen får riktignok 20 prosent rabatt. Men selv med 20 prosent rabatt er prisen hele 60 kroner per passering. Det er 50 prosent mer enn det man betaler for en enkeltpassering i dag - og nesten tre ganger mer enn prisen man betaler med 350 klipp (23 kroner per passering).

Vi snakker altså om en differanse på drøye 37 kroner, noe som utgjør 3.700 kroner for hundre passeringer.

Slapp unna engangsavgift

Dermed har det blitt enda mindre attraktivt å eie amerikanske "personlastebiler", som solgte svært godt her i landet på begynnelsen av 2000-tallet. Årsaken var at de store amerikanske SUVene og pickupene - grunnet tillatt totalvekt over 3.500 kilo - kunne registreres som lette lastebiler og dermed slapp unna hele engangsavgiften. Dermed kunne diverse norske bilimportører og gråimportører tilby store amerikanske SUVer og pickuper ned mot 400.000-500.000 kroner. Som personbiler ville disse bilene ha kostet langt mer enn det dobbelte.

Fortsatt mange i bruktmarkedet

Dodge Ram Vis mer


Ved hjelp av diverse regelendringer, deriblant innføringen av varebilavgift for lette lastebiler den 1. januar 2006, klarte myndighetene til slutt å sette en stopper for de amerikanske personlastebilene. Men det finnes fortsatt en rekke biler av denne typen i bruktmarkedet, deriblant modeller som Dodge Durango og Ram, Chevrolet Tahoe og Silverado, Ford Excursion, Expedition og F-serie.

Årlig kontroll, kjettinger og C1

Hvis du bor i Oslo-området bør du altså være klar over at store, amerikanske SUVer og pickuper registrert som lastebiler (med hvite kjennetegn, ikke grønne slik varebilene har), snart vil bli belemret med svært høye satser i Fjellinjen.

I tillegg kommer en rekke ulemper som gjelder hele landet. Blant annet skal lastebiler inn til årlig periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) og føreren har plikt til å ha med seg kjettinger. Og for å lovlig kunne kjøre bilen må alle førere ha førerkort klasse C1, som forøvrig må fornyes hvert tiende år.

Maks 80 km/t

Chevrolet Silverado Vis mer


Lastebiler kan heller ikke lovlig kjøre fortere enn 80 kilometer i timen, noe som også gjelder i 90- og 100-soner. Det betyr at man kan pådra seg fartsbøter for å holde følge med det øvrige trafikkbildet og at man kan bli fratatt førerkortet for å holde 116 km/t i 100-sone.

Høyt forbruk, høye serviceutgifter

Mange av disse bilene har også et svært høyt drivstoff-forbruk, noe som går ut over både lommebok og miljø. Store motorer med mange sylindre er også som regel synonymt med høye serviceutgifter.

Upraktisk størrelse

Ford Excursion Vis mer


Vær også klar over at de største av de amerikanske personlastebilene ikke får plass i ordinære garasjer og på ordinære parkeringsplasser og at de kan skape stressende situasjoner i trange bygater.

For ikke å glemme at førerne av denne typen biler risikerer å gjøre svært stor skade på passasjerer i normale biler hvis uhellet skulle være ute.

Følg med, vi vil snart fortelle deg mer om de nye Fjellinjen-satsene.

Relaterte artikler:

  • Tilhenger eller stor US-SUV?: Pass farten
  • Løp og kjøp - spar store penger
  • Ny førerkort-klasse for lett lastebil
  • [Ugjyldig objekt (debatt)]