Foto: G-Power
Foto: G-PowerVis mer

En tyfon på hjul

Synes du ikke BMW X6 M er kvikk nok, kan X6 Typhoon RS ultimate V10 være noe for deg.

Dere som kun vil lese om nyttige kjøretøyer: Dette er ikke noe for dere - bla videre på siden. Dette dreier seg nemlig om noe så totalt unyttig, men for noen også fantastisk underholdende, som en bil som skyver grensene enda litt lenger.

X6 Typhoon RS

Her går G-Power - som de har gjort det tidligere - rett i strupen på Brabus, den profilerte Mercedes-tuneren. G-Power hevder her å ha utviklet verdens raskeste SUV, noe som betyr at denne BMW M6-versjonen vil velte Brabus' GLK SV 12 R biturbo (som du kan lese om her), av tronen. Dette monsteret heter X6 Typhoon RS ultimate V10 og er basert på BMW X6 M med videreutviklet formel 1-teknologi. V10-motoren stammer opprinnelig fra utgående generasjon M6 og M5, og kommer snart til å forsvinne ut av BMWs modelltilbud. Det er derforn noe av en svanesang vi bevitner her.

23-tommere

Typhoon RS skal bare produseres i fem eksemplarer og blir dermed svært så eksklusiv på mer enn en måte. Når det gjelder grepene som er tatt når det gjelder karosseriet, lar vi leseren bedømme selv. En del av endringene har med behovene for økt stabilitet og mer luftinntak å gjøre. For de som lurer på hjuldimensjonene dreier det seg om 315/25-23 rund baut, med G-Power Silverstone RS 23-toms lettmetallfelger og dekk som er spesialutviklet i samarbeid med Michelin. Bremseskivene på 410 millimeter i karbonkeramikk får hjelp av seksstemplede kalipere for å stoppe bilen fra de svimlende høye hastigheter den kan nå.

Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
BMW X6 M InterieurBMW X6 M Interior
Foto: G-Power
BMW X6 M InterieurBMW X6 M Interior
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power
Foto: G-Power


Verdens raskeste SUV

G-Power hevder nemlig at X6 Typhoon RS ultimate V10 er god for 330 kilometer i timen. Dersom det stemmer er den altså åtte kilometer i timen raskere enn Brabusen vi nevnte ovenfor og blir verdens raskeste SUV. Når det kommer til akselerasjon er de to bilene omtrent jevngode med 0-100 på 4,2 sekunder og 0-200 på under 13 sekunder. Det skal sies at Typhoon er større og tyngre enn Brabusen, som er basert på den mer kompakte SUVen Mercedes GLK.

900 hestekrefter

G-Power har tatt for seg V10-motoren på fem liter fra M GmbH og har modifisert den ganske betraktelig. Slagvolumet er økt til 5,5 liter og flere komponenter er blitt erstattet med mer høyresistente typer, som veivaksel, råder og stempler. Så har G-Power administrert sin velkjente vitamininnsprøytning som består av et dobbelt kompressorsystem bestående av to ASA T1-316-kompressorer. Dermed når maksimal effekt 900 hestekrefter ved 8.000 omdreininger og dreiemomentet er 870 newtonmeter ved 6.800 omdreininger.

Bakhjulsdrevet

G-Power har kastet ut BMWs X-Drive-system til fordel for enkel bakhjulsdrift. BMWs automatgirkasse har måttet vike plass for G-Powers egne sekstrinnskasse. Alt i alt er Typhoon RS cirka 150 kilo lettere enn BMW X6 M.

Interiøret er en skinnkledd karbonstruktur.

Og prisen? Med en nettopris i Tyskland på 675.000 Euro, eller cirka 5,4 millioner kroner, må vi her i landet regne med å bla opp cirka 9,3 millioner for "herligheten".

Vi har tidligere omtalt enkelte av G-Powers oppsiktsvekkende kreasjoner. For den spesielt interesserte er det mulig å lese mer her på selskapets hjemmesider.