ÅRETS VIKTIGSTE: Den nye SUV-en kommer til å være ekstremt viktig for Volkswagen. Den tyske giganten satser enormt for å komme over dieselskandalen, både med elektrifisering og med modeller som er bedre tilpasset 2017-kundenes ønsker. T-Roc er definitivt det sistnevnte. Foto: VW
ÅRETS VIKTIGSTE: Den nye SUV-en kommer til å være ekstremt viktig for Volkswagen. Den tyske giganten satser enormt for å komme over dieselskandalen, både med elektrifisering og med modeller som er bedre tilpasset 2017-kundenes ønsker. T-Roc er definitivt det sistnevnte. Foto: VWVis mer

Nye Volkswagen T-Roc

En svært viktig nykommer for VW

Lanserer ny folkesuv i kompaktklassen.

Volkswagen kastet seg sent på folkesuv-bølgen, men oppnådde rask suksess da de for ti år siden lanserte Tiguan. Siden den tid har SUV-klassen (inkludert alskens crossovere, eller krysninger mellom SUV og tradisjonell personbil), vært den raskest voksende, og er i dag det suverent største segmentet her til lands.

Manglet liten SUV

Nyeste generasjon Tiguan er tilgjengelig både som mellomstor femseter og en større syv-seter - Tiguan Allspace - men det har vokst frem en mindre SUV-kategori der VW ikke var til stede. Det er der T-Roc med sine 423 lengdecentimeter (mindre enn en Golf), passer inn. Allerede i dag er det årlige globale markedet for denne klassen 6,4 millioner biler ifølge VW, som tror den vil vokse til et volum på 40,6 millioner i løpet av de neste ti årene.

FUNKSJONELT MODERNE: Som vi kjenner Volkswagen: Oversiktlig, ryddig og ergonomisk interiør. Digital instrumentering og 8-tommers skjerm er tilvalg. Foto: VW Vis mer

Første VW kompakt-SUV altså - men det er likevel slett ikke den første kompakt-SUV-en vi ser fra VW-konsernet. Audi var først ute med sin Q2, som vi prøvekjørte for over et år siden og for ikke så lenge siden kunne vi annonsere at Seat, som blir relansert som merke i Norge til høsten, vil komme på markedet med en litt mindre slektning av T-Roc, nemlig Seat Arona.

Men tilbake til Volkswagens eget produkt, som ble avduket med brask og bram ved Comosjøen i Italia i går kveld. Bilen presenteres som en crossover - en krysning mellom en kompakt kombi og en SUV. Den er naturligvis basert på MQB-plattformen, som er arkitekturen alle konsernets biler med tverrstilt motor er basert på.

SUV-PREG: Selv om VW kaller T-Roc en Crossover er det åpenbart mot SUV-siden den heller ut fra design. Foto: VW Vis mer

Tiguans lillebror

Lengden er 420 centimeter, bredden 182 og høyden 157. Akselavstanden er 260 centimeter. Konkurrenter er dermed biler som nye Opel Crossland X, som vi nylig testet, Peugeot 2008 og Renault Captur, men også de litt større Mazda CX-3 og Honda HR-V. Toyotas nyeste crossover, C-HR, er derimot noe større med sine 436 centimeter.

VW lover at, tross de kompakte ytre dimensjonene, er bilen svært romslig. Blant annet imponerer et bagasjevolum fra 445 liter i en såpass kompakt bil. Dette kan økes til 1290 liter ved å legge ned bakseteryggene, som er delt i forholdet 40/60. T-Roc presenteres dermed som en bil som passer like bra til langturer som til bykjøring. Kunden kan velge mellom firehjulsdrift (4Motion), og forhjulsdrift.

TØFT OPPSYN: Fronten er også klart SUV-preget med synlig skliplate nederst. Foto: VW Vis mer

Bilen skal lanseres i to utstyrsnivåer - Style og Sport. Begge har 17-tommers aluminiumsfelger som standard. Style får to-farget karosseri som standard. Sport får blant annet aluminiumspedaler, røde kalipere og tåkelykter foran.

Kun turbo - 115-190 hk

Det blir det nyeste innen fossilmotorer som kommer på nye T-Roc, tre diesel (TDI), tre bensin (TSI) og samtlige turboladede. Både TSI- og TDI-motorene kommer med tre effektuttak: 115, 150 og 190 hestekrefter. Sistnevnte har 4Motion firehjulsdrift og 7-trinns DSG-automat som standard.

Tekniske data - VW T-Roc

Motor effekt dreiemoment girkasse drivhjul
<b>Bensin</b>
1.0 TSI115 hk200 Nm6 man.FWD
1.5 TSI150 hk250 Nm6 man.FWD
1.5 TSI150 hk250 Nm7 DSGFWD
1.5 TSI150 hk250 Nm7 DSG4WD
2.0 TSI190 hk320 Nm7 DSG4WD
<b>Diesel</b>
1.6 TDI115 hk250 Nm6 man.FWD
2.0 TDI150 hk340 Nm6 man.FWD
2.0 TDI150 hk340 Nm6 man.4WD
2.0 TDI150 hk340 Nm7 DSGFWD
2.0 TDI150 hk340 Nm7 DSG4WD
2.0 TDI190 hk340 Nm7 DSG4WD
NESTEN SPRELSK: Designen sett fra siden har mer kreativ linjeføring enn vi er vant til å se på Volkswagens mainstream-produkter. Foto: VW Vis mer

Mye utstyr

Når det gjelder komfortutstyr, underholdning, kommunikasjon og multimedia blir det selvsagt mye å velge i - mens det meste av moderne systemer på området sikkerhet og førerassistanse er standard.

Og pressemeldingen presiserer ellers «Personalisation is standard».

Med andre ord kommer T-Roc som standard med muligheten til å velge i en omfangsrik liste med ekstrautstyr...

Prisene på nye T-Roc blir kjent sent i september, og det vil samtidig åpnes for bestillinger av bilen.

De første utgavene av den nye modellen vil komme til Norge i slutten av 2017 og begynnelsen av 2018. I Norge forventes det at de fleste kundene vil velge modellene med firehjulsdrift og DSG automatgir.

Les også:

Europas SUV-suksess Renault Captur - hvorfor glemmer vi den i Norge? (Test)

Her er nye Skoda Karoq - potensiell storselger

SUV-duell: Ny BMW X1 møter ny VW Tiguan

Flere bilder:

DB2017AU01283

Alle foto: Volkswagen