BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuoloVis mer

En svært rask BMW

Ja, M3 GTS er raskere enn M3. Men Sport Auto-målingen vil muligens ikke tilfredsstille entusiastene.

Det begynner å bli en stund siden BMW viste M3 GTS - det var i november i fjor. I sommer ble bilen lansert, og nå har den brynet seg på Nürburgrings nordsløyfe.

Det tyske magasinet Sport Auto kjører jevnlig supertester hvor høyst offisielle rundetider rundt Nürburgring Nordschleife måles, og Horst von Sauma, bladets sjefsredaktør, er et av navnene som dukker hyppigst opp på listen over nordsløyfens beste offisielle rundetider.

Nordsløyfereferansen

Blant produksjonsbilene er det per idag bare Radical SR8, en britisk gateracer, som har klart å komme under syv minutter i rundetid rundt den vel 20 kilometer lange og svært krevende banen. Av bilene Sport Auto har kjørt, er Gumpert Apollo Speed så langt den raskeste med tiden 7.11.5. Renspikkede sportsbiler som Corvette ZR-1 og Nissan GT-R har greid 7.26.4 og 7.26.7 henholdsvis. Nylig klokket Mercedes SLS AMG inn på 7.40. Audi R8 V10 har greid 7.44 og Ferraris super-GT, 599 GTB Fiorano, har kjørt sløyfen på 7.47.

Rask men noe skuffende

Den ofisielle tiden til M3 GTS ble 7.48. Bilen er dermed svært rask. Men tatt i betraktning at forrige generasjon M3 CLS i sin tid klarte 7.50, hadde nok mange fans gjerne sett at GTS skavet ytterligere noen sekunder av den tiden.

Hederlig

Når det er sagt er ytelsen hederlig nok tatt i betraktning at vi har med en bil med en maksimal effekt på 450 hestekrefter. Ja, for GTS har fått 30 hestekrefter mer i forhold til standard M3. Dreiemomentet er opp fra 400 newtonmeter til 440. Det har delvis å gjøre med at V8-motoren har fått slagvolumet økt fra 4 til 4,4 liter. Samtidig har vekten på bilen blitt redusert og understellet stivet opp. M3 veier 1.655 kilo, GTS er nede på 1.530 kilo. Det har i stor grad å gjøre med at interiøret er adskillig mer minimalistisk; blant annet er baksetet kastet ut og forsetene er av den lette skåltypen.

4,4 sek

Girkassen i M3 GTS er en syvtrinns dobbeltkløtsjkasse som om ønskelig kan betjenes med hendler på rattet. 0-100 km/t greier GTS på 4,4 sekunder, mot 4,8 sekunder for M3. Rulleutstyret er selvsagt tilpasset behovet for maksimal effektivitet med dekkdimensjonene 255/35-19 foran og 285/30-19 bak.

Les om vår testkjøring av BMW M3 her.

BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo
BMW M3 GTS (07/2010) Foto: eb.andriuolo