En småbil har blitt voksen

SARDINIA (DinSide Motor): I mars vil du finne den nye Poloen i butikkene. Den er lett å kjenne igjen siden den er en av to Volkswagen-modeller med fire runde lys foran. Den andre er Lupo.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bare ved å betrakte den nye bilen med det blotte øyet ser du at den har vokst i alle retninger. Den har blitt hele 15,4 centimeter lengre, 4,7 centimeter høyere og 1,8 centimeter bredere. I tillegg har akselavstanden økt med 5,3 centimeter.

Mer praktisk

Dette har i høyeste grad gjort Polo enda mer anvendelig og brukervennlig uten at det har gått ut over de gode egenskapene den har i et trangt bybilde. Bagasjerommet har blitt 25 liter større og det er fullt mulig for fire voksne å ta plass i bilen. Mine 196 centimeter går greit inn i baksetet selv om det mangler et par centimeter på takhøyden. Det betyr i praksis at de aller fleste sitter veldig bra bak. Integrerte barneseter er ekstrautstyr, men ISOFIX-fester er standard på alle modeller. Alle bilene får også tre hodestøtter og tre trepunktsbelter i baksetet.

Bedre og bedre

Du merker godt at Polo har vokst når du sitter foran også. Du får på ingen måte noen følelse av at dette er en småbil. Det er god plass til både hode og ben, og med gode justeringsmuligheter på setet ble selv modellene med soltak høye nok under taket. Rattet kan justeres fire veier og dette bidrar sterkt til at sitteposisjonen passer for både store og små.

Polo kan leveres med enten tre eller fem dører og du kan velge mellom fire modellvarianter. Det er Firstline som er innstegsvarianten og deretter følger Trendline som en sportslig variant, Comfortline er den komfortable og Highline er den best utstyrte med blant annet elektronisk klimaanlegg som standardutstyr.

Mange motorer

Polo vil komme til Norge med fem bensinmotorer og to dieselmotorer. Det er en tresylindret 1,2 liter med 55 og 65 hestekrefter. Neste steg opp er 1,4 liter med 75 og 100 hestekrefter. Det kommer også en direkte innsprøytet 1,4-liters bensinmotor (FSI) med 85 hestekrefter. På dieselsiden vil du finne en 1,4 liter TDI med 75 hestekrefter og en 1,9 liter med 100 hestekrefter.

65-hesteren kommer først, raskt etterfulgt av 75-hesteren og 75- og 100 hesters TDI-motorer. 85 og 100 hesters bensinmotor kommer i andre kvartal og 55-hesteren kommer i andre halvår.
Foreløpig er det kun modellen med 75 hesters bensinmotor som vil være tilgjengelig med automatgir.

Priser

Prisene er dessverre ikke fastsatt enda, men på europeisk hold lover fabrikken at bilen ikke skal bli noe dyrere enn den gamle. Du skal nemlig få mer bil for pengene med den nye Poloen.
Det gjenstår å se om den norske importøren klarer å følge opp i samme fotspor. Det skal nok holde hardt siden Polo har blitt tyngre enn sin forgjenger, noe som har betydning for avgiftsnivået. Polo deler plattform med Skoda Fabia og det blir også spennende å se hvor mye du må betale for komme opp fra Fabia til Polo.

Garanti

For de som ikke har likt VW’s korte garanti på ett år så kan vi fortelle at den tid er over. Nå er det nemlig tre års garanti med en begrensning på 100.000 kilometer på alle VW’s biler.