En rimelig Mercedes

CLC blir Mercedes’ billigste bakhjulsdrevne modell. Men lever den opp til forventningene vi har til en ny Mercedes?

«Men når vi går over på priser begynner ting å bli interessante. »


WIEN (Dinside Motor): De av dere som leser jevnlig på Dinside Motor har kanskje fått med dere forhåndsomtalen av denne bilen for noen måneder siden. Da påpekte vi at CLC slett ikke er en helt ny modell, men snarere enn solid oppdatert utgave av gamle C-klasse Sportcoupé. Dette er en påstand vi fortsatt står bak etter å ha kjørt bilen på østerrikske veier.

Kostnadsjag

Vis mer

En rimelig Mercedes

  1. Store bilder


Men rett skal være rett, Mercedes legger da heller ikke skjul på at CLC bygger på teknikk fra den gamle C-klassen og opplyser ærlig nok at kostnader er årsaken. Mer om hvordan dette har gitt seg utslag i prisingen kan du lese mot slutten av artikkelen.

Lengre

Det store flertallet vil imidlertid se på dette som en ny bil. Utseendet er klart mer moderne og matcher nye C-klasses design godt. Videre har også lengden økt. CLC er 445 centimeter lang. Det er 11 centimeter mer enn forgjengeren og 13 centimeter mindre enn en C-klasse sedan.

Design

Vis mer


Lengdetillegget befinner seg foran og bak de to akslene slik at plassforholdene innvendig er uendrede. Fronten er relativt lik den på nye C-klasse Avantgarde, mens hekken har fått sin egen identitet. Den særegne, store glassluken fra Sportcoupé er byttet ut i en mindre bakrute som leder ned i en litt knekk hvor karosseriet fortsetter noen centimeter videre ut. En stripe høyt plasserte bremselys binder sammen de to store baklyktene.

Interiøret er ting i store trekk omtrent som i gamle C-klasse. Vi fikk bare kjørt svært påkostede modeller, men selv disse hadde en del å gå på når det gjaldt opplevd kvalitet innvendig. Vel så irriterende er kanskje den dårlige sikten skrått og rett bakover.

Kjøreegenskaper

Vis mer


Men hvordan er bilen så å kjøre? Omtrent som forventet. Uten å overdrive referansen til forgjengeren er det umulig å se bort i fra likhetene på dette området. For kun små endringer har skjedd. Vi fikk kjørt en god del mil med både CLC 350 med en 3,5-liters V6er på 272 hester og en 220 CDI med 150 hester som passer bedre til hjemlige forhold.

Ikke spesielt sportslig

Førstnevnte bil hadde standard styring og fjæringsoppsett. Det betyr relativt myk fjæring, en del krenging og langt i fra like balansert oppførsel som nye C-klasse byr på. Litt for mye understyring med andre ord. Komforten på motorvei er imidlertid mer enn godkjent, og faktisk omtrent på høyde med nye C-klasse som er en del stivere. Men på det dynamiske skuffet altså denne bilen en del. Til tross for den fine motoren som sender bilen fra 0-100 på 6,3 sekunder, ble dette aldri en sportslig opplevelse.

Sportspakke

Vis mer
Vis mer


Styringen er overdrevent tung, ganske treg og rimelig følelsesløs. Det var derfor med spenning vi satte oss inn i en CLC 220 CDI med full sportspakke. Det innebærer 18-tommere i stedet for 17-tommere, senket sportsunderstell og Mercedes’ nye Direct-steer-styring, i tillegg til en del visuelle detaljer. Direct-steer innebærer at styreutvekslingen øker i takt med rattutslaget. På denne måten får man en kjappere styring i svingene samtidig som den ikke blir for nervøs under kjøring rett frem, hevder man.

Ny styring bedre

Og det funker. Ikke bare er styringen betydelig raskere med litt sving på rattet, men selve styrefølelsen var også bedre, og ikke så tung som med standardoppsettet. Sammen med et litt stivere sportsunderstell gjorde dette at kjøreegenskapene ble en god del triveligere. Riktignok ble komforten også noe forringet, men ikke så mye at det veide opp for den økte kjøregleden. Aller best hadde vi nok hatt det dersom det var mulig å bestille 17-tommers hjul i kombinasjon med sportspakken.

Middels

Men selv om en sportslig utrustet CLC er morsom nok til å velge en ekstra svingete vei hjem, er det fortsatt et godt stykke opp til en del av konkurrentene. Også vanlige C-klasse sedan og stasjonsvogn kjører betydelig bedre.

200 CDI

Vis mer


Seks motorer blir tilgjengelige. På dieselsiden kan du velge mellom 200 og 220 CDI. Førstnevnte var dessverre ikke tilgjengelig på lanseringen, men yter 122 hester og 270 newtonmeter. 0-100 går på 11,3 sekunder.

220 CDI

220 CDI som vi kjørte er passe sterk for bilen, men også litt rå sammenlignet med de mest kultiverte dieselmotorene i klassen. Med 150 hester og 340 newtonmeter går 0-100 på 9,7 sekunder. Forbruket ligger på 0,59 liter per mil, 0,01 liter mer enn 200 CDI. Ingen av disse tallene imponerer imidlertid oss særlig mye. CO2-utslippet ligger på 152 gram for 200 CDI.

Bensinmotorene

Vis mer
Vis mer


På bensinsiden finner vi et par gamle kompressormotorer som er godt kjent fra før. Minst er 180 Kompressor som byr på 143 hester og 220 newtonmeter. Det gjør at den klarer 0-100 på 9,7 sekunder. Litt kraftigere er 200 Kompressor som yter 184 hester og 250 newtonmeter. Dermed går den klassiske sprinten på 8,6 sekunder. Disse motorene gir deg nok vel så mye kjøreglede per krone som dieselmodellene.

På toppen

De to toppmodellene heter CLC 230 og 350. Begge har seks sylindere og måler henholdsvis 2,5 og 3,5 liter. Førstnevnte er med sine 204 hester imidlertid kun marginalt raskere enn 200 Kompressor. Begge disse motorene kan bestilles med en syvtrinns automatkasse. Til de firesylindrede motorene er automatkassen femsteget. En sekstrinns manuell kasse er standard på alle motorer.

Konkurransedyktig?

CLC er ikke den bilen som har imponert oss mest på ved introduksjonstidspunktet. For all del, det er ikke noen dårlig bil, men den bidrar med lite nytt og vi har vanskelig for å se for oss at denne bilen vil være særlig konkurransedyktig om fem-seks år. Men når vi går over på priser begynner ting å bli interessante.

Betydelig rimeligere

Vis mer


Dersom du ønsker deg en bakhjulsdrevet Mercedes, har C 200 CDI til 407.000 kroner hittil vært billigste alternativ. En CLC 200 CDI koster 343.000 kroner, altså nesten 65.000 kroner mindre, riktignok med noe mindre effekt og utstyr. Også utgående Sportcoupé er dyrere med sin startpris på drøyt 370.000 kroner, og da med identisk motor. Dermed blir det plass til CLC i modellutvalget.

Priser på de andre modellene er foreløpig ikke klare.

Mot konkurrentene

Vis mer


Når det gjelder andre konkurrenter, er det litt vanskelig å plassere CLC. Den er en god del større enn eksempelvis BMW 1-serie, Volvo C30 og kommende Volkswagen Scirocco, men det er nok likevel disse som ligger nærmest. En bil som Audi A3 kan også nevnes. Felles for alle disse er at de tilbyr mer motor for mindre penger. Så noen virkelig gode argumenter for CLC har vi i grunn vanskelig for å se, annet enn at den er litt større, romsligere og mer komfortabel enn de fleste av disse. Men dersom du skal ha en ny bakhjulsdrevet Mercedes, har du i alle fall fått et betydelig rimeligere alternativ.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder