<b>REVANSJ:</b> Det «umulige» har skjedd: En Renault er i topp-fem over mest registrerte biler i Norge i juni. Den symboliserer i seg selv effekten av den elbil-mania som herjer i Norge om dagen. Med 431 registrerte eksemplarer hadde Renault Zoe (bildet) kun VW Golf, Tesla Model S og Mitsubishi Outlander foran seg på registreringsstatistikken. Foto: KNUT MOBERG
REVANSJ: Det «umulige» har skjedd: En Renault er i topp-fem over mest registrerte biler i Norge i juni. Den symboliserer i seg selv effekten av den elbil-mania som herjer i Norge om dagen. Med 431 registrerte eksemplarer hadde Renault Zoe (bildet) kun VW Golf, Tesla Model S og Mitsubishi Outlander foran seg på registreringsstatistikken. Foto: KNUT MOBERGVis mer

En Renault på topp-fem-listen!

Norge er renest i verden hvis man ser på de formelle tallene på CO2-utslipp.

Ingen andre land kan skilte med et gjennomsnittlig utslipp på under 100 gram fra biler som blir registrert nye.

Realitet med modifikasjoner

Men det kan altså Norge: Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i juni ble nemlig lave 96 gram per kilometer. Det er 14 gram mindre enn i juni i fjor.

Når det er sagt: Tallene lyver noe i forhold til realiteten ute på veien.

For det er selvsagt den høye andelen biler som ikke har CO2-utslipp under kjøring, som gjør at tallet blir så lavt.

Som kjent har jo elbilene i Norge verdens høyeste markedsandel, mens også hybrider med lavt CO2-utslipp - i det minste på papiret - bidrar til å redusere gjennomsnittlig utslipp. Totalt utgjorde i juni ladbare biler mer enn en fjerdedel av markedet. Da snakker vi altså både om rene elbiler og om ladbare hybrider som Mitsubishi Outlander PHEV, Audi A3 e-tron, VW Golf GTE og Volvo V60 D6 AWD.

Topp 20 bilmodeller i juni og hittil i år
Kilde: OFV ASJuni6 mnd
TOTALT14.20774.392
1. Volkswagen Golf1.6268.477
2. Tesla Model S5662.674
3. Toyota Auris3362.361
4. Toyota Rav43682.336
5. Skoda Octavia3582.209
6. Toyota Yaris3712.117
7. Mitsubishi Outlander4871.853
8. Mazda CX-53581.611
9. Nissan Leaf1861.611
10. Volkswagen Passat3081.585
11. Audi A32921.529
12. Nissan Qashqai3071.476
13. Ford Mondeo2211.244
14. Volvo V702901.218
15. Volkswagen up!1801.125
16. Ford Focus1741.089
17. Renault Zoe4311.049
18. Peugeot 308203979
19. Volvo XC60164977
20. Mercedes-Benz C-klasse142935


Og ser man nærmere på tallene, konstaterer man da også at i juni ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 119 gram per kilometer, mens det for dieseldrevne biler ble 131 gram. I juni i 2014 hadde de bensindrevne personbilene også 119 gram i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene - gjennomsnittlig større og tyngre - hadde 133.

Totalmarkedet opp

I juni ble det registrert 14.207 nye personbiler, en oppgang på 24,2 prosent fra juni 2014, men det må presiseres at juni i år hadde et høyt antall registreringsdager - to fler enn i fjor. Men sammenlignet med gjennomsnittet for juni måned de ti foregående årene, er årets junitall 38,4 prosent høyere. Vi må tilbake til juni i rekordåret 1986 - med 16.064 nyregistreringer - for få finne høyere junitall enn i år.

Fortsatt mest diesel

I juni hadde 40,0 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor mens andelen i juni 2014 var 48,6 prosent. Hittil i år er andelen 42,1 prosent mot i 48,5 i samme periode i fjor.

13,6 prosent hybrider

Det ble registrert 1.934 nye personbiler med hybriddrift i juni, altså godt over det dobbelte i forhold til juni 2014. Hybridene totalt hadde 13,6 prosent markedsandel i juni - opp fra 7,5 prosent. Økningen kan så å si utelukkende forklares med det høye antallet ladbare hybrider - blant personbilene med hybriddrift var nemlig 1.076 ladbare, mens i juni 2014 var bare 88 hybrider ladbare.

At elbilmarkedet er høyt, overrasker ikke lenger. Men det ligger likevel noe av en sensasjon i statistikken fra OFV denne gangen:

Elbil-markedet flater ut

Renault, som for bare tre år siden nærmest var eliminert fra det norske markedet, kom nemlig på en solid fjerdeplass på registreringsstatistikken med sin elbil, Zoe.

Zoe, har forøvrig den offisielt lengste rekkevidden av de folkelige elbilene (240 kilometer etter EU-syklusen) etter en motor-oppgradering, og det ser det altså ut til at kundene liker.

Diskusjonene omkring mulig fjerning av enkelte elbil-goder skremmer nemlig ikke kundene. I juni ble det registrert 2.617 nye elbiler. Det er 81 prosent opp fra juni 2014, men så langt i år ser elbilsalget ut til å flate ut, men på et svært høyt nivå - i overkant av 18 prosent. Det er fortsatt suverent i verdenstoppen med god margin. Det ble i tillegg bruktimportert 286 elbiler i juni, (+45,2 prosent). Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 2.903 elbiler i juni.

Norge fortsetter definitivt å være annerledeslandet...