En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk

Vi så denne konseptbilen i Genève og fant løsningene besnærende. I hvertfall visjonære. De blir dessverre ikke å få kjøpt med det aller første, men i FCX concept finnes muligens mye av det vi har i vente om noen år.

Vis mer

En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk

  1. Store bilder!
Vis mer


Hondas FCX Concept har som formål å presentere det Honda kaller neste generasjon brenselcellekjøretøyer (For å få vite mer om brenselceller og bil finner du en lenke rett nedenfor artikkelen). Bilen ble vist første gang på Tokyo-utstillingen tidligere i vinter, og vi stiftet nylig bekjentskap med den i Genève.

Elegant sedan

Det valgte formatet er en firedørs sedan med adskillig mer elegante linjer enn det vi er vant med når det gjelder "miljø-kjøretøyer" og da spesielt den eksisterende lille og ganske klumpete FCX produksjonsbil. Bilen skal gi gode ytelser samtidig som den er helt ren når det gjelder utslipp. FCX Concept ligger størrelsesmessig i Passat/Avensis/Mondeo-kategorien med en lengde på 472 centimeter, en bredde på 187 - hvilket er mye - og en høyde på 143 centimeter. Kjøreenheten styres biometrisk - det vil si at sensorer og kameraer identifiserer føreren som rettmessig sådan, åpner deretter dørene og tillater oppstart og kjøring av bilen.

Vis mer


Tre motorer

Det nye er en nyutviklet, lavtliggende plattform med kraftkilde og drivlinje, som gjør det mulig å kombinere brenselcellebasert teknologi med et elegant utseende og praktisk plassutnyttelse. Kort sagt: En ren og anvendelig bil. Kompakte hydrogentanker ligger under gulvet bak og brenselcellestablene ligger i gulvet langs midten av bilen. Bilen er drevet av en elektromotor på 109 hestekrefter foran, som får hjelp av et 34-hesters el-aggregat på hvert av bakhjulene. En løsning for kompakt lagring av hydrogen - drivstoffet - er blitt utviklet, og rekkevidden skal være 560 kilometer.

Vis mer


Hjemmekraftverk

Sammen med FCX presenterte Honda et "hjemmekraftverk" som bruker naturgass for å produsere hydrogenet bilen trenger og som i tillegg produserer elektrisitet for hjemmet. Attpå til benyttes varmen som genereres i prosessen til å sørge for forsyningen av varmtvann. Dette kan høres ut som utopi, og kostnadene er selvfølgelig idag et alvorlig hinder. Ikke desto mindre er det morsomt å konstatere at slikt faktisk er fullt realiserbart, og Honda satser på å få bilen i produksjon om tre-fire år.

  • Store bilder finner du her.
  • Mye informasjon om brenselceller og bil: Klikk her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder