<b>OMVANDLINGEN:</b> Sånn går det når du setter studenter til å bygge om en allerede ferdig bil.   Foto: MINI
OMVANDLINGEN: Sånn går det når du setter studenter til å bygge om en allerede ferdig bil. Foto: MINIVis mer

En pickup fra Mini?

Ja, den er laget, men kommer den? Tvilsomt.

Søk opp Mini Adventure på nettet, og du får opp alskens rariteter som folk har funnet på i egen regi. Det er alt fra syke bilkreasjoner, til ekspedisjoner høyt til fjells.

Søk opp Mini pickup på nettet, og du finner en hel mengde av den opprinnelige klassikeren Mini, bare med to seter og lasteplan. Sistnevnte i en utførelse som er litt større enn en handlekurv.

Hos Mini i Munchen har et knippe studenter kombinert Mini Adventure og Mini pickup. Det har de gjort ved å konvertere en Mini Paceman til en 2-seter med lasteplan, en pickup.

Basisbilen er en Mini Cooper S Paceman All4, og nettopp firehjulsdriften er gjengangeren og hovedtemaet i hele prosjektet.

Studentene har bygget om bilen til å bli akkurat slik de skulle ønske den var dersom de skulle lagt ut på et bileventyr med fire hjul og et ratt. Derav det selvforklarende navnet Mini Paceman Adventure.

TESTET: HELT NYE MINI

Se flere bilder utvendig:

Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI


Mye originalt

Under panseret sitter den ordinære Cooper S motoren, med 184 hestekrefter. Denne fordeler deretter kreftene gjennom et standard All4 system for firehjulsdrift.

Eneste modifisering som er foretatt på det tekniske er at bilen har fått montert en snorkel. Dette er ikke bare fordi den skal vades med, men også for å få luftinntaket litt opp i høyden i forhold til støv og skitt.

Mini er ikke alene: BMW 3-serie pickup

Den største jobben studentene har hatt er å modifisere karosseriet fra å være en original Paceman til å bli en pick-up. I dette tilfellet ser det ut til å ha foregått på den brutale måten, med vinkelsliper og sveiseapparat.

Med bilens opprinnelige selvbærende karosseri er dette en løsning som ikke ville blitt godkjent uten videre i Norge, men dersom Mini som produsent går god for løsningen har de kommet langt på vei.

Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI
Foto: MINI

Se mer fra forvandlingen:


I tillegg til å kappe av øvre del av karosseriet bak forstolene har de naturligvis tettet igjen. Helt bakerst har de bygget en baklem som er hengslet i underkant.

På taket har de satt på et takstativ for å få med seg reservehjulet. Der er det også plassert fire ekstralykter fra Minis egen utstyrsavdeling, med deksler som skal ta av for skitt og stein i all den tid lyktene ikke er i bruk.

Se Mini Paceman i fri utfoldelse

Burde tatt hardere i

Bilen er hevet en smule, men her kunne de uten tvil tatt hardere i. Rallyavdelingen har allerede bygd om Countryman til den reneste offroaderen, både i WRC-sirkuset, og i Dakar.

Med understell derfra ville studentbilen virkelig fått det tøffe stuket den hadde fortjent, i tillegg til at den ville fått ytterligere bakkeklaring og fjæringsvei. Dette er en nødvendighet så snart du skal ut i terrenget.

Mini forklarer i sin egen pressemelding at bilen er å anse som en prototype de ikke har noen som helst planer om å sette i produksjon.