<b>HEAVY:</b> Å drifte med nær fem tonn krever litt arbeid, men alt er mulig når man finner flyten.  Foto:  MERCEDES
HEAVY: Å drifte med nær fem tonn krever litt arbeid, men alt er mulig når man finner flyten. Foto: MERCEDESVis mer

En pansret Mercedes-Benz S600 på fem tonn!

Sjåfør søkes og søker må naturligvis ha førerkort. Men du må også ha et sikkerhetskurs, og vi satte oss på skolebenken.

Mercedes-Benz har en egen avdeling som bare jobber med slike pansrede kjøretøy, og de er ikke nybegynnere heller.

Med over 80 års erfaring lager de ikke bare sedaner som S-klasse, men også biler som offroaderen G-klasse og ekstra lange versjoner av Maybach – en diger flåte av en bil. Den mest solgte er en lettere pansret E-klasse, men aldri før har en bil gitt større sikkerhet en den helt nye Mercedes-Benz S600 Guard.

Mercedes har nå laget bil med sikkerhetskategori VR10. Kort fortalt er dette hakket bedre enn VR9, som igjen er sikrere enn VR8, og så videre.

LES OGSÅ: Vi har kjørt Mercedes-Benz G 4x42 !

TUNG MOTOR: Det er klart, med en så tung bil er det kun det tyngste motoralternativet som gjelder. Foto: MERCEDES Vis mer


Glem Hollywood

Instruktørene våre forteller at du skal glemme alt du har sett på film. Det hjelper ikke kaste seg bak ei åpen bildør dersom du blir beskutt.

-En kule fra en Magnum 44 går tvert igjennom åtte dørpaneler før den i det hele tatt mister hastigheten, forteller instruktøren oss.

I en S-Guard må derfor kulen stoppes med helt andre metoder og midler. Da er det ikke lenger så merkelig å høre at ei sidedør på en slik bil veier ca. 260 kg.

Ja, du leste riktig, og det er faktisk så merkbart at du helst ikke bør parkere i oppoverbakke, for da sliter du rett og slett med å få åpnet den.

Du passer også på å ikke dra i dørhåndtaket før bilen står helt stille, eller så ligger døra vrengt lenger fremme på siden på bilen.

LES OGSÅ: Kanskje på tide med ny syperbil, denne er det nemlig slutt på

SKJULER VEKTA: Ute på veien ser den pansrede bilen ut som en helt ordinær utgave. Blikkfang, nei takk. Foto: MERCEDES Vis mer


Hold deg i bevegelse

Instruktøren forteller at det er to ting som gjelder, dersom du blir utsatt for et attentat. Hold deg inne i bilen, uten å lukke opp verken dører eller vinduer, og hold bilen i bevegelse. Og det er nettopp dette mye av bilen handler om også. Å ikke ende opp i en situasjon hvor du blir gjort stasjonær.

Så lenge bilen er i bevegelse er det ekstremt mye vanskeligere å treffe målrettet, uansett skyts, og du er vanskeligere å få satt videre ut av spill.

Derfor har Guard-avdelingen til Mercedes lagt ned svært mye ned i å holde bilen operativ. Bilen er også beskyttet på de mest utsatte stedene, som bensintank og hjul.

Du kan fortsatt kjøre i ganske høye hastigheter, selv om dekkene er truffet og punktert. De er spesiallaget. Bensintanken er ekstra beskyttet, og er til en viss grad selvreparende. Viktige deler i understellet er modifisert, og aluminiumsdeler er byttet ut med stål.

Men bilen har også funskjoner som ligner mer på det James Bond og McGyver holder på med. For eksempel, skulle du komme ut for at det begynner å brenne under beina på deg, rettere sagt hjulene, så har bilen et eget brannslukningssystem med tolv dyser under bilen.

Med et tastetrykk blir systemet aktivert og brannen slukket. Dette er spesielt viktig dersom du ikke lenger er i stand til å kjøre videre, og de forsøker å røyke deg ut.

I tillegg har bilen også et friskluftsanlegg med egen medbragt luft i tanker. Bilen tetter da alle luftekanaler, suger ut gammel røyk eller gass, og tilfører ny frisk luft i kupeen.

Det siste du skal gjøre dersom du er satt ut av spill er å åpne dører eller vinduer. Dersom noen på utsiden forsøker å kommunisere med deg, så finnes det en egen mikrofon og høyttaler utvendig.

Du kan på den måten kommunisere uten i det hele tatt åpne noe som helst.
Men igjen, det beste for å slippe å bruke alt dette er å holde seg i bevegelse så ingen får tak i deg.

LES OGSÅ: Vi har kjørt Audi SQ7 TDI

OVERLEVELSESTAKTIKKK: Kjør som pokker, hold deg på veien og i bevegelse og gå aldri ut av bilen! Foto: MERCEDES Vis mer


Spesialtrente sjåfører

Det er ikke bare å putte en hvilken som helst sjåfør inn i en slik bil, og forvente at han har alt som skal til.

En pansret S-Guard veier omtrent det dobbelte av en vanlig S-klasse, og dette gjør noe med kjøreegenskapene.

Jo da, Mercedes-Benz har gjort alle tiltak som skal til for at den skal kjøre som en vanlig bil, og i stor grad gjør den det. Men så var det disse fysiske lovene da, som ikke er så enkle å komme utenom. Da er det fint at øvelse gjør mester, og vi har naturligvis fått den opplæringen som skal til.

Egentlig er det ikke veldig hokus pokus. Har du kjørt store tunge kjøretøy før, så vet du hva det handler om.

Forskjellen starter når du skal forflytte dette dråget av en bil så raskt som mulig, og samtidig så sikkert som mulig.

En unnamanøver med nær fem tonn er noe annet enn en unnamanøver med halvparten. For ikke å snakke om bremsestrekninger.

Konstant ruset bak rattet

Med en viss selvsikkerhet om at vi har kjørt bil før ble vi med vår tildelte instruktør på bane, men hva skulle vel vi lære?

Jo da, det hjelper å ha kjørt på glatta før, og det har vi nordmenn erfaring i, men så var det denne vekten igjen da.

Kort fortalt, det er de samme spillereglene som gjelder. Ingen brå bevegelser. Stol på elektronikken når du bremser, og klem pedalen ekstra hard mot gulvet. Se langt frem, og så videre.

Og når vi først er inne på det, så er det utrolig tykke vinduer i S-Guard. En frontrute veier rundt 130 kg, mot 13 i en vanlig S-klasse. Tykkelsen gjør at alle vinkler brytes, og avstander blir vanskeligere å beregne.

LES OGSÅ: Dette er nok en billigere S-klasse!

HEAVY: Å drifte med nær fem tonn krever litt arbeid, men alt er mulig når man finner flyten. Foto: MERCEDES Vis mer


Det kan sammenlignes litt med å kjøre med slike briller som skal simulere at du er ruset, men her er det permanent.

-Vi kjenner til det, men det er noe av prisen vi må betale for å være godt nok beskyttet, forteller instruktøren, som legger til at brytningen skyldes at det er mange lag med glass og laminat som ligger utenpå hverandre. Ulempen er unngåelig.

Øvelse bak rattet gjør underverker. Etter to dagers to dagers trening er det ikke tvil om at vi har fått bilen mer under huden, og kommer oss både raskere og sikrere frem.

Heldigvis har vi ikke blitt angrepet av ytterliggående grupperinger eller kjeltringer som er ute etter pengene våre. For hvem er det vel eierne av disse bilene skal beskytte seg mot, og hvem er det som kjøper slike biler?

For tiden er det største markedet i Sør-Amerika, forteller instruktørene oss. Der bruker de litt andre midler enn i den øvrige verden, og kidnapping er blitt ”big business”.

Derfor må statsoverhoder, rike forretningsmenn eller ledere i store pengesterke firmaer beskytte seg på en annen måte enn tidligere.

I disse landene er det først og fremst personene i seg selv som er utsatt, for de brukes i ettertid som pressmiddel mot løsepenger. Derfor er det ikke nødvendigvis de rike eller viktige personene selv som må beskyttes, men like gjerne familien, som kone og barn.

Når du ser en guttevælp i baksetet på en slik bil på vei til skolen, så er det lett å forstå at foreldrene ikke har en helt vanlig jobb.

Flere kunder kjøper også to eller flere biler, forteller instruktøren. De kjører kanskje ut fra samme sted, for deretter å splitte seg som en avledningsmanøver. Det gir i det minste 50 prosent mulighet for at eventuelle attentatmenn skal følge etter feil bil.

I krigs- og konfliktområder er situasjonen en annen. Der er det ofte ikke løsepengene som er viktigst, men det å få satt personene ut av spill.

Gjerne for alltid. Her er det vanskeligere å beskytte seg, for i disse tilfelle er det ofte langt sterkere virkemidler som gjelder.

DOBBELT SÅ TUNG: Bilen veier hele 4,5 tonn og ei dør alene veier 260 kilo. Du skal raskt lære å ikke parkere i oppoverbakke. Foto: MERCEDES Vis mer


Da blir selv en S-Guard på rett oppunder fem tonn et enkelt mål. Men, heldigvis følger det med feste for flaggstang på bilene, så om uhellet skulle være ute, så går du i hvertfall ned med flagget til topps.

Men husk, har du muligheten, så hold deg i bevegelse. Kjør som pokker, og om det ikke lar seg gjøre, så løp som en stukken gris. Da har du størst mulighet for å holde deg i live. Lykke til!

Har du nå planer om å anskaffe denne? Sjekk hvordan du velger det riktige billånet!