Den heter Honda Vezel i Japan, og er etterfølgeren til HR-V. Navnet i Europa er foreløpig ikke bestemt.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Den heter Honda Vezel i Japan, og er etterfølgeren til HR-V. Navnet i Europa er foreløpig ikke bestemt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

En ny Honda HR-V

Husker du Honda HR-V? Nå kommer den snart tilbake.

På bilmessen i Tokyo denne uken viser Honda frem det som skal bli CR-V sin lillebror, en urban SUV som skal ligge en anelse under CR-V i fysiske mål.

Navnet i Japan er Vezel, men dette er bekreftet ikke å bli navnet i Europa.

Typiske konkurrenter blir Mitsubishi ASX, Toyota Urban Cruiser, og andre mindre slike SUV'er.

Klassen for slike mindre SUV’er har eksplodert den senere tiden, og dette var en klasse HR-V nesten var alene i den gang den var på markedet. I mellomtiden har biler som Mitsubishi ASX og dens like fått boltre seg fritt blant kundene. Nå kommer den altså HR-V tilbake, kanskje sterkere enn noen gang, men muligens med et annet navn.

Egnede motorer

Honda har allerede en veldig godt egnet dieselmotor til bilen, i form av sin nye 1,6-liters diesel. I tillegg har de en nyutviklet 1,5-liters bensin på gang, en motor som skal yte helt opp til 170 hestekrefter, avhengig av konfigurasjon.

Dieselmotoren på 1,6 liter er også å få i CR-V, men da med drift kun på forhjulene. I en bil som Vezel vil dette antagelig være nok til å håndtere et 4wd-system også.

Dessuten, i Japan viste Honda bilen frem med hybrid, en drivlinje hvor elektromotoren driver bakhjulene, mens forbrenningsmotoren tar seg av fremhjulene. Dette er i tillegg med på å styrke troen på at det også kommer en ren forhjulsdreven versjon.

Se flere bilder:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Den heter Honda Vezel i Japan, og er etterfølgeren til HR-V. Navnet i Europa er foreløpig ikke bestemt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: Fred Magne Skillebæk


Rund som de fleste

Designen på bilen er veldig lik mye annet vi har sett. Den har en rundt form som skal hinte mot en coupé. Dørhåndtakene på de bakerste sidedørene er trukket opp i bakre trekant på vinduet for å styrke det visuelle inntrykket av at bilen skal ha to dører.

Likevel skal vi ikke glemme at det er en SUV vi snakker om. Den er høyreist, rundt i formen og ligner som sagt en del annet vi har sett. Fronten har derimot et klart slektskap til CR-V, både med tanke på lyktene og grillen.

Bilen skal ut på det Europeiske markedet en gang i 2015, men her i Japan skal den ut tidligere. Foreløpig er det ingen fysiske mål tilgjengelige for Europa, ei heller et spikret navn, som sagt.

.