CROSSOVER: Bilen er verken en sedan eller en stasjonsvogn, men en slags crossover. Her ser vi den utstilt på elektronikkmessen CES i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik Loftås
CROSSOVER: Bilen er verken en sedan eller en stasjonsvogn, men en slags crossover. Her ser vi den utstilt på elektronikkmessen CES i Las Vegas. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Faraday Future FF91

En ny el-versting er født

På elektronikkmessen CES i Las Vegas lanserte Faraday Future produksjonsversjonen av deres nye elbil i natt.

1050 hestekrefter, 130 kWh batteri, og en elektrisk rekkevidde på 60 mil etter EPA-standarden, som er langt strengere enn den europeiske NEDC. Med en 200 kW DC-lader kan bilen lades fra helt tom til full på rundt 40 minutter, eller for å være helt eksakt; ladehastigheten tilsvarer 80 mil per time. Til sammenligning er 100 kWh det meste du får fra Tesla - foreløpig.

Dette setter Faraday Future FF91 helt i toppen for hva som er lansert av elbiler noensinne.

Nå skal det likevel legges til at vi gjerne tester teorien i praksis, før vi genierklærer den.

I likhet med Tesla og nylig lanserte Lucid, har også Faraday Future gitt bilen noen detaljer som kanskje er mer spesielle enn de er nødvendige. Du har naturligvis alt det som etter hvert er blitt vanlig, inkludert internett-tilgang, store konfigurerbare skjermer, app-styringer og alt annet krydder.

Bilen vil også ha selvkjørende løsninger gjennom et 3D LIDAR-system. Denne popper opp fra midten av panseret for å få god nok oversikt.

LIDAR: En form for 3D-skanner er montert og kommer opp av panseret. Foto: Faraday Future Vis mer

Nytt, men er det nyttig?

Det første du vil legge merke til er at dørene her går hver sin vei. Bakdørene er med andre ord hengslet i bakkant, og er dermed formet etter det gamle uttrykket «selvmordsdører».

Nå skal det legges til at bilen må stoppe før dørene i det hele tatt kan åpnes, så her er alt naturligvis sikrere enn i den gamle mekansike tidsalderen.

Kamera: I stedet for speil har FF montert kameraer. Bildet vises på skjermer innvendig. Foto: Faraday Future Vis mer

På b-stolpen har du et display som ønsker deg velkommen når du går inn i bilen, og sidespeilene skal visstnok være godkjente med kameraer som viser bildet på en skjerm. Bare for å nevne noen av raritetene.

For å bedre kjørbarheten av den relativt tunge bilen, har FF gitt bilen såkalt torque-vectoring. Dette bidrar til å minske understyring som følge av tyngden. I tillegg forteller FF at bilen har flere motorer, uten å nevne om de er fordelt sideveis, eller i lengderetning. Med andre ord, vi vet ikke om det sitter en motor foran og en bak, og om bilen på den måten har fått firehjulsdrift.

Bilen har naturligvis batteriene plassert i bunnen for å holde tyngdepunktet lavt, slik det vil være på enhver elbil i uoverskuelig fremtid .

Anstendig

Hatch: Også bakfra ser bilen spesiell ut, men bakluken er av den praktiske typen. Foto: Faraday Future Vis mer

Faraday Future oppgir en akselerasjon fra 0-60 miles til 2,39 sekunder, mens de foreløpig beste tallene fra Tesla er 2,6 sekunder. Begge disse tallene er så ekstreme at dekkvalg, temperaturer og ytre påvirkninger vil gjøre store utslag.

I bunn og grunn er disse tallene urelevante, for ingen utnytter disse kapasitetene under normal kjøring.

FF91 er tross alt bygget med komfort som prioritet, noe som vises godt innvendig. Baksetene kan også indikere at bilen like gjerne skal kjøres av en annen enn eieren, for det er i baksetet den virkelige luksusfølelsen er lagt.

Selv om dette er produksjonsversjonen av FF91, så kommer ikke bilen på markedet før i 2018.

Det er heller ikke oppgitt noen pris på den, annet enn at de som bestiller og vil ha prioritet må ut med 5.000 dollar i reservasjonsgebyr.

Inspirasjon: Det er rett og slett ikke lett å se hvor FF har hentet inspirasjon, men den vil garantert vekke oppsikt langs veien. Foto: Faraday Future Vis mer

LES OGSÅ:

Tesla øker batterikapasiteten

Mercedes satser 90 milliarder på elbil

VW viser I.D Concept