Foto: Porsche
Foto: PorscheVis mer

En milepæl

Bilutstillingen i Detroit har åpnet sine dører.Her er en av de mer spektakulære nyhetene.

Vi var ikke snaue i vår karakteristikk da vi rapporterte om Porsche 918 Spyder concept fra bilutstillingen i Genève i 2010. "En sensasjon fra Porsche", skrev vi den gangen og det står vi ved. Nøkkeltall er: Toppfart 320 km/t, 0-100 på 3,2 sekunder og et forbruk på... 0,3 liter per mil! Sensasjon er ordet, særlig i og med at det er besluttet at sportsvidunderet skal i produksjon.

Stolt arv

918 RSR er en racerbil som har lånt konfigurasjon og drivlinjefilosofi fra 918 Spyder. Som vi kan se dreier det seg ikke lenger om noen Spyder, men om en kupé. Videre er dette ingen "sivil" sportsbil, men en rendyrket baneracer, og startnummeret 22 henspiller på Porsche-triumfen med legendariske 917 i det klassiske 24-timersløpet i Le Mans i 1971 - for 40 år siden. Når 918 RSR kommer på banen, bokstavlig talt, blir det for øvrig for å ta opp arven etter 908 fra 1969 og nevnte 917 fra 1971. Samtidig skal den vise vei inn i en fremtid preget av en bedre kombinasjon av dynamikk, ytelser og effektivitet (les bedre energiutnyttelse).


Akkumulator og masse krefter

Nøkkelen er selvsagt den hybride drivlinjen; en kombinasjon av hyperpotent bensinmotor og drivkraftige elektromotorer. Førstnevnte har Porsche hentet fra raceren 911 GT3 R hybrid, som blant annet karakteriseres ved sin effektive svinghjul-akkumulator som lagrer regenerert energi. Bensinmotoren er en V8 er videreutviklet fra den man finner på banebilen RS Spyder, og tilbyr i 918 RSR 563 hestekrefter ved det høye turtallet 10.300 omdreininger per minutt. Elektromotorene - én på hvert forhjul - bidrar med ytterligere 75 kW hver. Totalt er maksimal utnyttbar effekt imponerende 767 hestekrefter.

Porsche 918 RSR:

I stedet for passasjersete: Svinghjul-akkumulator.
Foto: Porsche


Mer kraft eller drivstofføkonomi

Elmotorene på hjulene foran bidrar ikke bare til trekkraft og lavere forbruk, men også til skarpe og sportslige kjøreegenskaper takket være muligheten for kontinuerlig torque vectoring - et elektronisk kraftfordelingssystem mellom hjulene på forakselen som gir kvikkere respons og bedre grep. Når det er sagt: Maksimal effekt fra elmotorene er tilgjengelig kun opp til åtte sekunder av gangen før lading av akkumulatoren igjen må inntre. Det er altså hovedsaklig en støtte i situasjonene der maksimum av ytelse er påkrevet - som akselerasjon ut av en sving.

Våre bilder av sensasjonen 918 Spyder fra Genève i 2010:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg