En MG til begjær

MG X80 bryter med alle tradisjoner. Ekstreme motorer og ytelser sørger for det.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

MGF ble lansert som et svar på at Japan, og Mazda, hadde rappet formelen for å lage den perfekte britiske roadster. MX-5 hadde et tak som kunne legges ned med tre håndgrep, motoren foran og bakhjulsdrift. Derfor var det litt underlig at britiske MG satset på midtmotor i MGF. Mest fordi en slik motorkonfigurasjon er mer japansk og definitivt ikke britisk.

Likevel var MGF rimelig der den tok opp konkurransen med MX-5, og dermed helt i tråd med ideen om at MG skulle lage rimelige sportsvogner for folket – noe MGB og ikke minst Midget er bevis på.

Bygget på Qvale

Slik sett markerer den nye MG X80 en ny vending for det tradisjonsrike britiske sportsvognsmerket. Avansert oppbygning med et karosseri i aluminium, og understell fra den italienske sportsvognen Qvale Mangusta – som for øvrig har norske aner.

Under panseret finner man en 4,6-liters V8-motor med flere trimmingsgrader. Det betyr at X80 vil få motorer fra 260 til 385 hestekrefter. Både automatgir og manuelt gir vil bli levert.

Langt fra billig

MG X80 blir ikke billig. Prisen i England er oppgitt til om lag 50.000 pund, hvilket i norske kroner tilsvarer om lag 660.000 kroner – og det er før avgiftene er regnet med. Det betyr at MG X80 prismessig plasserer seg blant merker som Porsche 911, Maserati 3200GT og Jaguar XK8 for å nevne noen. I Norge koster disse bilene om lag 1.2 millioner kroner når avgiftene er kalkulert.

Litt tradisjoner likevel

Trass i at X80 ikke lenger oppfyller MG sin tese om å tilby rimelige sportsvogner for folket, bygger X80 på tradisjoner. MGB GT hadde på samme måte som X80 V8-motor, i tillegg til en firesylindret, og var en kupé. MG X80 lanseres i 2002, og kabriolet-utgaven året etter.

  • Her finner du flere nyheter om MG

  • Les vår test av MGF