<B>DU FÅR DET BEDRE - MILJØET FÅR DET BEDRE:</B> Både bilisten og naturen vil angivelig nyte godt av Audis "Travolution"-system, som løfter samspillet mellom bilist og trafikklys til et helt nytt nivå. Foto: Audi
DU FÅR DET BEDRE - MILJØET FÅR DET BEDRE: Både bilisten og naturen vil angivelig nyte godt av Audis "Travolution"-system, som løfter samspillet mellom bilist og trafikklys til et helt nytt nivå. Foto: AudiVis mer

En lysende idé fra Audi

Travolution høres ut som det kommer fra pennen til en ordspillsfaglig svak PR-mann, men idéen er knakende god.

De mest hardbarka yrkessjåførene vil nok fortelle deg at du ikke har levd før du har kjent adrenalinrushet som følger en perfekt kjøretur gjennom fire lyskryss uten et eneste rødt signal - alt takket være en på forhånd utregnet gjennomsnittshastighet på 47.4 km/t. Den "grønne bølgen" er virkelig en nytelse.

Men hadde det ikke vært enklere hvis bilen fortalte deg hvilken hastighet du burde holde for å slippe gjennom krysset uten å se rødt?

Trafikk-revolusjon?

Audi har i lengre tid jobbet med en slik løsning, som går under arbeidsnavnet Travolution, et litt småpinlig ordspill bestående av "travel" og "revolution" (reise og revolusjon), og som på norsk blir noe slikt som "reisolusjon".

De har likevel ikke først og fremst utviklet systemet for å tilfredsstille bedagelig anlagte bilister, de gjør det av sikkerhets- og miljøhensyn.

SKJERMET FRA VIRKELIGHETEN: Her får du bl.a. vite hvilken hastighet du må holde for å komme deg gjennom neste lyskryss uten å stoppe. Foto: Audi Vis mer


Tanken er at trafikklys og biler skal inngå i en litt større helhet enn de gjør i dag, slik at trafikkbildet blir mer forutsigbart. Forutsigbarhet er en miljøvenn i trafikksammenheng, ettersom tomgang foran et trafikklys betyr økte CO2-utslipp - utslipp som altså kan unngås.

Alt på nett

Ved hjelp av mobilnettet og lokale trådløsnett kan bilister utstyrt med Audis teknologi blant annet motta informasjon om hvilken hastighet de må holde for å unngå rødt lys i neste lyskryss, om trafikklyset er i ferd med å skifte fra gult til rødt, og hvor lenge du må vente på grønt lys hvis det allerede har skiftet til rødt.

Det vil også bli mulig å sende ut informasjon om forstyrrelser i trafikkbildet, slik visse GPSer tilbyr allerede i dag, og du kan også få beskjed om ledige parkeringsplasser i nærmeste parkeringshus så fremt huset er tilknyttet systemet.

Informasjonsflyten er mulig takket være trådløsforbindelsen mellom trafikklysene og bilen, som kontinuerlig gjør føreren langt mer informert om de umiddelbare kjøreforholdene enn tilfellet er med dagens, til sammenligning, primitive trafikklys.

All informasjonen vises som en blanding av grafikk og tekst på en relativt stor skjerm i dashboardet på bilen.

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Audi Travolution Foto: Audi
SKJERMET FRA VIRKELIGHETEN: Her får du bl.a. vite hvilken hastighet du må holde for å komme deg gjennom neste lyskryss uten å stoppe. Foto: Audi
Foto: Audi

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

Store besparelser

Audi påstår ifølge Gizmag at "travolution"-teknikken kan redusere drivstoff-forbruket med 0.02 liter for hvert trafikklys, som igjen vil si at CO2-utslippet reduseres med rundt fem gram per stopp som unngås. Med Tysklands 60.000 trafikklys vil den totale utslippsreduksjonen antas å ligge på rundt to millioner tonn CO2 per år.

Det er den tyske byen Ingolstadt som er åstedet for Audis eksperimenter, som tilfeldigvis også er byen hvor bilgiganten har sitt hovedkvarter. Testingen av systemene har allerede pågått i et par år, men det foreligger foreløpig ikke noen kjente planer om hvor vidt flere byer skal inkluderes i prosjektet.

Enn så lenge må du med andre ord fortsette å tro at det er du som har magiske evner når du klarer tre trafikklys på rad uten stopp.