<strong>FIAT 500</strong> får liten motor med stort sparepotensiale.
FIAT 500 får liten motor med stort sparepotensiale.Vis mer

En liten motorsensasjon

Fiat tar downsizings-trenden enda litt lengre og introduserer en tosylindret turbomotor på 0,9 liter. Forbruket skal reduseres dramatisk.

Den lille bensinturboen ble vist i en Fiat 500 på årets Genève-utstilling. Motoren vil komme i flere versjoner med mellom 65 og 105 hestekrefter. Motoren som ble fremvist på utstillingen yter 85 hestekrefter. Det dreier seg altså om normalt sterke motorer for småbiler og kompaktbiler.

30 prosent lavere forbruk

Forbruket skal med den nye teknologien være redusert ganske så dramatisk. Sammenlignet med en motor med jevngod ytelse, skal 0,9-literen være opptil 30 prosent mer drivstoffgjerrig, i følge Fiat.

Tar vi utgangspunkt i 85-hesteren er den 15 prosent gjerrigere og 25 prosent sterkere enn dagens 1,2-liter med 69 hestekrefter.

Under 90 gram CO2

Fiat lover CO2-utslipp på under 90 gram med denne motoren. Da dreier det seg trolig om den svakeste varianten. Versjonen med 85 hester skal uansett klare seg med under 95 gram. Dette er svært gode tall i bensinsammenheng.

Motoren kommer først i Fiat 500



Den lille motoren er også vesentlig mer kompakt enn en firesylindret motor med tilsvarende ytelser, noe som er en fordel ikke minst i hybridbiler og småbiler som Fiat 500.

Til høsten

Fiat 500 blir den første modellen som får denne motoren når den kommer på markedet til høsten. Flere modeller vil følge senere.