En legende skal gjenfødes

Vi har fortalt dere om denne bilen før...

...men den gangen var det i forbindelse med at spionfotografene hadde knipset den ganske spektakulære barkettaen under testkjøring på Nürburgring. Nyheten er nå offisiell, og supersportsbilen Veritas er på vei.

"BMW Veritas"

Hva dreier det seg om? Jo, en gjeng med sportsbilentusiaster, ledet an av en liten gruppe tidligere BMW-ansatte, vil blåse liv i en utdødd del av tysk sportsbiltradisjon. I 1948 ble selskapet Veritas GmbH grunnlagt. Veritas betyr "sannhet" og poenget var å bygge den sanne, den ekte sportsbilen, og som basis valgte man å benytte den berømte BMW 328, som altså skulle rendyrkes.

Den laveste vi har sett - avslørt av spionfotografer i mai

Vis mer

En legende skal gjenfødes

  1. Store bilder


Bilen ble kalt BMW Veritas, og disse bilene gikk sin seiersgang på racerbanene frem til selskapet opphørte i 1952. i 1951 deltok en Veritas Meteor i det sveitsiske Formel-1 Grand Prix og ble den første tyske formel-1-bilen. Det kom også versjoner for gatebruk som satte sitt merke på samtiden. Begge disse sidene av tradisjonen skal nå gjenopplives.

Nürburgring

Det ble i 2001 vist en konseptbil som skulle gjenopplive Veritas. Den hadde en V12 fra BMW og var ultra-sterk og ultra-lett. Navnet ble oppgitt til RS3. Nå, syv år etter, testes en mer realistisk men likefullt oppsiktsvekkende etterfølger av førtitalls-stjernen på banen Nürburgring som ligger like ved det nye selskapets hovedkontor. Det opprinnelige Veritas holdt for øvrig også til ved Nürburgring i den siste delen av sin eksistens.

Veritas-Brabham

Det er et selskap ved navn Vermot GmbH som står bak nylanseringen, og det minst spennende er ikke at Veritas og Brabham har slått seg sammen. (Vi har oppdaget et selskap ved navn Veritas-Brabham AG, registrert i Zug, i det sveitsiske handelsregisteret). Det er planlagt at produktet for racerbanen - en "Veritas-Brabham" - skal kjøre 24-timers-løpet på Nürburgring til neste år (2009). Hjemmesidene til Vermot avslører at navnet ikke blir RS3 men RS III (muligens på grunn av Audis beskyttelse av A, S, RS-kombinasjonene med et siffer etter - man vil huske at Volvo i sin tid måtte endre S4 til S40 på sin første mellomklassebil med bokstav/tall-kombinasjon).

V10, 600 hk

Klassikeren og nykommeren - en fremtidig legende? Vis mer


Veritas RS III vil være en meget eksklusiv bil, med en årsproduksjon begrenset til 30 eksemplarer. Den kan motoriseres enten med BMWs fem-liters V8 med en maksimal effekt på 480 hestekrefter, eller med V10-motoren fra M5 og M6. Denne skal yte 600 hestekrefter i RS III. Mens førstnevnte får en manuell girkasse har V10-utgaven en sekvensiell kasse. Topphastighet er henholdsvis 329 km/t og 347 km/t mens 0 til 100 oppgis til 3,6 sekunder med V8 og 3,2 sekunder med V10.

Lettvekter

Dette er svært raskt, men så er da bilen også meget lett. Dette flaket av en bil, som er under en meter høy, måler nesten to meter i bredden og fem meter i lengden. Men vekten er holdt nede på 1.080 kg (V8) og 1.170 kg (V10) - altså ikke mer enn en småbil som VW Polo. Dette har å gjøre med utstrakt bruk av lettvektsmaterialer som kevlar og karbonfiber, og alt av både sikkerhets- og komfortutstyr glimrer med sitt fravær. Ellers opplyser Vermot at differensialen er fra BMW og kan forsynes med forskjellige utvekslinger og brems.

Blir dette for ekstremt? Vi anbefaler rimelige sportsbiler

Ambisjoner

Vis mer


Veritas RS III skal altså lanseres mot slutten av året, og allerede i 2009 akter produsenten å stille til start i 24-timersløpet på Nürburgring med en løpsversjon. Det påfølgende år skal deltagelse finne sted i 24-timersløpene både i Spa, på Silverstone, i Valencia, Bahrein og igjen på Nürburgring. I 2011 skal Veritas i samarbeid med Lamborghini entre FIAs GT-serie.

I 2012 er målet å delta i den gjeveste klassen i Le Mans.

Vi kommer til å følge spent med...

  • Se store bilder av Veritas her!
  • (Historiske modeller sist i bildeserien).