En klassisk Hispano-Suiza fra 30-tallet Foto: Knut Moberg
En klassisk Hispano-Suiza fra 30-tallet Foto: Knut MobergVis mer

En legende er gjenfødt

Bindestreken er borte - det er altså nesten, men ikke helt, det samme bilmerket.

GENÈVE (DinSide Motor): Vi har det virkelig moro her i Genève, byen med verdens beste bilmesse. Og selv om vi var heldige og fikk se superluksusbilen Bugatti Galibier - som ikke ble utstilt på selve messen - sparer vi den til senere. Vi synes nemlig at relanseringen av Hispano Suiza som bilprodusent er enda "viktigere"...

Hispano-Suiza er et merkenavn man på 1930-tallet uttalte i samme åndedrag som Rolls-Royce og Bugatti - altså det ypperste innen luksus og kjempekrefter. Idag er merket, i likhet med Bugatti, fransk - men bilen, også i likhet med dagens bugattier, er svært tysk...

Elbiler ble utdatert i 1900

Navnet Hispano-Suiza betyr direkte oversatt "spansk-sveitsisk", hvilket er naturlig da det opprinnelig dreide seg om en spansk produsent av elbiler som hyrte inn en sveitsisk designer, Marc Birkigt, for å starte seriøst med bilproduksjon. Elektriske biler ble rundt år 1900 ansett som lite fremtidsrettet og det var bensinmotorer som overtok. Med litt frem og tilbake ble firmaet endelig solid etablert i 1904 i Barcelona, Spania.

Fransk sveitser-spanjol

Snodig nok er imidlertid merket fransk, og ble det allerede i 1911. Spania var nemlig ikke et tilstrekkelig dimensjonert marked for superluksusbiler - og det var det Hispano-Suiza utviklet seg til å bli produsent av. Emblemet var storken fra Alsace - et symbol på revansjismen rettet mot Tyskland. For øvrig orienterte firmaet seg mer i retning av flymotor-produksjon (som Rolls-Royce) og våpenproduksjon.

Foto: Knut Moberg
En klassisk Hispano-Suiza fra 30-tallet Foto: Knut Moberg


Superkrefter

Bilen vi ser her er den første moderne Hispano-Suiza og skal visstnok produseres i 20 eksemplarer. Den er, som kjennere vil legge merke til, basert på Audi R8, men som seg hør og bør har den en topptrimmet versjon av V10-motoren, som yter 750 hestekrefter. Den bør dermed klare jevnt løp på 0-100-sprinten mot Porsche 911 turbo selv med Sport Chrono-pakke. Da snakker vi om i underkant av tre og et halvt sekund...

Toppfart er oppgitt til 340 km/t. En hybridversjon skal etter sigende følge, og den vil få enda mer fartsresssurser samtidig som den skal kunne kjøres utslippsfritt i byen.

Bindestreken er visstnok utelatt i bilens navn for å unngå juridisk trøbbel med merkets egentlige eier, det franske Safran.

Å, ja - prisen. Drar du til Europa og kjøper den må du ut med i overkant av fem millioner kroner. Deretter kommer toll og avgift for å innføre den til Norge.

For øvrig konsentrerer det egentlige Hispano-Suiza seg om elektronisk styring av kraft til flymotorer. Dette er deres webside.