Kjetting er ikke for alle, og i alle fall ikke under alle slags forhold. Det fikk vår kommentator erfare. Foto: Per Ervland/Colourbox.com
Kjetting er ikke for alle, og i alle fall ikke under alle slags forhold. Det fikk vår kommentator erfare. Foto: Per Ervland/Colourbox.comVis mer

En kostbar kjettingleksjon

Stoler du på kjetting? Her er hvordan du ikke skal bruke dem.

Ski, hytte og vinterdekk-sesongen er i gang. Det smelter og fryser på mange veier, og vi følger selvsagt alle gode råd om hva vi skal ha med i bilen og vi har skiftet fra slitte dekk til de beste vinterdekkene.

Likevel går ikke alt etter planen. Her kommer en leksjon i hvordan du ikke skal takle litt for bratte bakker, trang vei, og mye bagasje. Og jeg kan si det med en gang, jeg klønet til ting ganske godt. Men kan du med hånden på hjertet si at du ikke fort hadde risikert å havne i samme situasjon?

Dette er sesongens beste vinterdekk?

Jeg hopper rett på sak: Hytta jeg disponerer har ikke vei helt frem. Du kjører av fra asfaltert vei og så tre hundre meter oppover en litt bratt skogsvei som ender 50 meter fra hytta. Veldig praktisk når bilen er HELT full av bagasje.

Den halvbratte skogsveien ser på en litt merkelig måte grei ut, men for en vanlig bil blir den akkurat litt for bratt etter hvert. Og når det ene tar det andre, går det til slutt galt. Jeg fikk bøyd døren min til en posisjon den ikke skal stå i, men kunne også risikert at bilen (og armene mine) gikk med i dragsuget.

Einar Ryvarden er utviklingsredaktør i Aller Internett. Foto: Per Ervland Vis mer


Jeg kom et stykke oppover den i og for seg ikke så bratte skogsveien med fullastet bil, kone samt to barn. Langsomt mister jeg farten og så er det stopp. Det er igjen et stykke – og jeg tenker på den tunge bagasjen.

Her finner du de beste vinterdekkene til lavest pris.

Første og største tabbe: I stedet for å ta rev i seilene og rygge ned, parkere, bære alt opp, bestemmer jeg meg for å legge på kjetting.

Tabbe nummer to:
Kone og barn går opp til hytta mens jeg hiver ut all bagasje av bilen, for jeg har selvfølgelig lagt kjettingen sammen med reservehjulet - under all bagasje.

Tredje tabbe: Jeg burde ha trent med Biltema-kjettingen, de krever ingeniør-utdannelse. En vaier skal inn bak dekket og så skal bilen rulles bakover over kjettingen. Til slutt skal man spenne fast noen vaiere/kjettingbiter på tvers på en måte som krever inngående studier av en noe uklar bruksanvisning.

Glemte jeg å si at det er mørkt, kaldt og veldig trangt mellom brøytekant og dekkene der du skal gjøre dette?

Tabbe nummer fire: Dekk blir varme når du kjører, selv om det er kaldt i luften. Når bilen har stått litt på snøen, smelter derfor dekkene seg litt ned. Og mange norske skogsveier er dekket av is fordi de blir bekkeleier når det smelter. Når dekkene kommer ned til isen, smelter isen litt, isen blir glatt og så:

Billige dekk kan være livsfarlige. Se hvorfor.

Tabbe fem: Jeg burde ha funnet noe jeg kunne ha satt under noen av hjulene (ja, brekket var på og bilen stod i gir). Men det finner du ikke ute i skogen der det er 30 cm snø. Mens jeg har armene nesten bak hjulet, begynner plutselig bilen å skli bakover fordi dekkene glipper.

Det kunne ha gått veldig galt, bilen kunne ha havnet ute i skogen. Det som skjedde var dog ille nok. Døren på førersiden stod åpen fordi jeg måtte inn og ut for å rulle bilen bakover mens jeg satte på kjettingen. Da bilen begynte å skli bakover, går det ikke langt bakover før døren stusser inn i brøytekanten, presses innover til den hekter seg fast og så vrenges rundt.

Bilen stoppet etter en meter, da var dekkene inne på snø igjen, men skaden var skjedd.

Jeg endte til slutt opp med å gjøre det jeg burde ha gjort med en gang: Rygget helt ned og bar opp all bagasjen, våt, kald og møkkete etter å ha fiklet med kjetting under hjulene. Og forbannet over skadet bil og egne tabber.

Klønete? Ja, jøss? Men hadde ikke du fort kunne ha gjort det samme?

Leksjonene er mange:

  1. Når det skjærer seg og du kan, rygg eller kom deg vekk til HELT trygg grunn før du begynner å løse problemet. Ikke forsøk den enkleste løsningen før du har sikret deg selv og bilen.
  2. Dekk blir som sagt varme og kan smelte is og snø.
  3. Legg kjettingen under bilsetet.
  4. Med mindre du har vinsj eller en ekte Landrover med fire nye piggdekk - tren på forhånd eller ha et system som er ekstremt enkelt å ta på, for eksempel gammeldags knipetak.
  5. Klarte du ikke å sette på kjettingen på flatmark i dagslys? Da kan du legge igjen dem hjemme, og satse på å unngå denne typen veier.

Les også:
Smale eller brede dekk på vinterføre?
De beste dekkene foran eller bak?

Kjettingtabben har vært publisert på DinSide tidligere