MORER SEG FORTSATT: Langt fra de hyper-fornuftige bybilene, men dog elektrisk: Helt nylig utviklet Murray denne karbon-baserte el-roadsteren Teeway (prosjekt T.32), for et japansk storkonsern.
MORER SEG FORTSATT: Langt fra de hyper-fornuftige bybilene, men dog elektrisk: Helt nylig utviklet Murray denne karbon-baserte el-roadsteren Teeway (prosjekt T.32), for et japansk storkonsern. Vis mer

En kjempe i bilverdenen: Gordon Murray

Han førte Brabham og Nelson Piquet til verdensmesterskap, og han er mannen bak Mercedes SLR.

I dag er professor Gordon Murray (født i Durban i Sør-Afrika i 1946), kjent som mannen bak de hyper-effektive (men ikke spesielt sjarmerende) bybilene T.25 og T.27 og det er som innovatør og visjonær på området kompakt og effektiv individuell forflytning i bystrøk han utmerker seg i dag.

Supersportsbiler er det i dag hans etterfølgere hos McLaren som tar seg av - men fortsatt i Murrays ånd. (Les her om McLaren MP4-12C).

Prosess-innovasjon

Et av elementene er hans nye produksjonsmetoder for bilindustrien, som på samme måte som BMW med deres nye i-merke, prøver å tenke helt på nytt hvordan man setter en bil sammen på en miljømessig mest hensiktsmessig måte. Murrays prosess kalles iStream og er integrert i produksjonsplanleggingen av T.25 (bensinmotor), og nykommeren T.27 (eldrevet).

T.27 er for øvrig meget effektiv: Den er ZYTEC-motorisert og har en litiumion-batteripakke på 12 kWt, skal greie 0-100 på under 15 sekunder og ha en toppfart på 105 km/t. Rekkevidden på 200 kilometer er mer enn grei for denne typen kjøretøy - som for øvrig ikke skal veie mer enn 680 kilo - batterier inkludert.

Vekker interesse

Begge de nevnte bilene ble nylig vist i Frankfurt. Til forskjell fra BMW med deres i-merke, kommer det derimot ikke noen "Murray T.27" på markedet - Murray er ansvarlig for et design- prototyping- og utviklingsselskap (Gordon Murray Design Limited), og er dermed avhengig av at et industrielt foretak kjøper metodene hans. Og ifølge Murray foregår for tiden samtaler med tre seriøse prospekter - potensielle produsenter av denne typen bil.

Morer seg fortsatt

DEN ULTIMATE BYBILEN - T25: Sexy? Kanskje ikke. Men smart og effektiv. Se spesifikasjoner sist i bildeserien.
T.32, kjent som Teewave. Snerten el-sportsbil. Vekt: 850 kilo - med batterier!
Nei, definitivt ikke sexy. Men altså effektiv.
MORER SEG FORTSATT: Langt fra de hyper-fornuftige bybilene, men dog elektrisk: Helt nylig utviklet Murray denne karbon-baserte el-roadsteren Teeway (prosjekt T.32), for et japansk storkonsern.
Hyper-lettvekteren Rocket, fra 2007. Foto: Light Cars
T.25 - spesifikasjoner
T.27 - fordeler

Men Murray har ikke glemt sine sportslige røtter (se lenger ned). For det japanske storkonsernet Toray utviklet og bygde han tidligere i år en elektrisk roadster - T.32, utviklet på bare ni måneder og med karbonchassis og -karosseri samt karbonbasert deformasjonssone for kollisjonssikkerheten foran.

Fra Formel-1...

Ja, for det gjelder å ikke glemme denne Murrays bakgrunn. Det er sikkert noen som husker "vifte-bilen", formel-1-doningen som Niki Lauda vant det svenske Grand Prix med i 1978, eller Brabham-rakettene Nelson Piquet ble verdensmester i to ganger på tidlig åttitall.

Til Formel-1, som ingeniør og designer, ble han hentet fra Sør-Afrika - hans opprinnelsesland - på slutten av 60-tallet og gjorde stor suksess. Først hos Brabham, deretter hos McLaren.

Til verdens raskeste superbil

Han fikk så muligheten til å starte et eget selskap innen McLaren-gruppen, McLaren Cars Limited. Og der sparte han seg ikke: Den hyper-eksklusive superbilen McLaren F1 ble, med sin 6,1-liters BMW V12-motor på 640 hestekrefter, verdens raskeste bil med en rekord - 386 kilometer i timen i makshastighet, som skulle bli stående i mange år.

Svanesang med Mercedes

Det siste superbil-prosjektet ble Mercedes SLR McLaren, et kompromiss mellom superbilprodusenten McLaren og premium-produsenten Mercedes-Benz, men dermed også en av de råeste Mercedeser noen sinne.

Og i dag er det altså effektiv bytransport som gjelder, gjerne elektrisk. Men i tillegg til å drive sitt eget selskap er Murray i dag også konsulent hos Lotus - et firma som prøvde å rekruttere ham i de tidlige formel 1-dagene. Ringen sluttet, på en måte.

Det blir spennende å følge med på fortsettelsen.