Foto: Giovanni Gastel
Foto: Giovanni GastelVis mer

En jubeldag!

FF står for Ferrari Four og er navnet på Ferraris nye, store GT.

Ferrari har tradisjonelt flere familier av modeller. Flaggskipet er oftest en stor, fireseters GT med tolvsylindret motor. Inntil nylig het dette flaggskipet Ferrari 612 Scaglietti.

Shooting Break

Den mektige sportsbilen heter altså Ferrari FF, en litt uvanlig navngivning til Ferrari å være. Men så er da også dette en uvanlig Ferrari. Ikke bare er karosseriformen utypisk - dette er mer en Shooting Break enn en sportskupé - men bilen er attpå til forsynt med firehjulsdrift, et system Ferrari har patentert som deres eget og eksklusive, som heter 4RM og som skal veie under halvparten av et "konvensjonelt" firehjulsdriftssystem.

Pininfarina - og noe Giugiaro

Designen er, som så ofte før, ved Pininfarina. Men er det bare vi, eller er det flere som drar kjensel på den generelle linjeføringen? Vi tenker på Giorgetto Giugiaros "egne" Ferrari, døpt GG50 og som ble laget som unikt eksemplar i anledning ItalDesign-sjefens 50-årsjubileum i 2005. Les om den her, og sjekk likheten! Selvsagt er understell og bremsesystem også avanserte og basert på ny teknologi. Vektfordelingen skal være nær perfekt med 53 % på bakakselen og 47 % foran. Bilen er stor - 491 centimeter lang eller omtrent som en Audi A6, 195 centimeter bred og bare 138 centimeter høy. Egenvekt er 1.790 kilo.

Super-rask

En del vekt å dra på altså, men det burde den videreutviklede Ferrari-V12-maskinen greie å takle. Den forsyner nemlig opptil 660 hestekrefter samt et dreiemoment på 683 newtonmeter. Dette er en turtallsmotor av dimensjoner, og maksimal effekt nås først ved 8.000 omdreininger og dreiemomentet kulminerer ved 6.000. Dette gir et vekt/effektforhold på 2,7 kilo per hestekraft. Dermed oppnår den massive sportsbilen 335 kilometer i timen i toppfart og den greier 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder. Det er altså superbil-ytelser vi snakker om her.

I den grad en Ferrari-kunde i det hele tatt interesserer seg for noe så vulgært som forbruk og utslipp, oppgis disse til henholdsvis 1,54 liter 98-oktan per mil og 360 gram per kilometer. Vi antar at det kunne vært adskillig verre...

Foto: Giovanni Gastel
Foto: Giovanni Gastel
Foto: Giovanni Gastel