Fiesta eWheelDrive har bakhjulsdrift Foto: Ford
Fiesta eWheelDrive har bakhjulsdrift Foto: FordVis mer

En helt spesiell Fiesta

Ford eksperimenterer med elmotorer plassert i hjulene. Det åpner opp for nye løsninger.

Elbil-teknologi har blitt hverdagsvirkeligheten for stadig flere, men utviklingen fortsetter. En av mulighetene mange ser på er å integrere elmotorer i selve hjulene på bilen. Allerede i 2008 skrev vi om en slik løsning, den gangen utviklet av Michelin, mest kjent som en dekkprodusent. Også Nissan har eksperimentert i en konseptbil som ble vist i fjor.

Denne gang er det Ford som prøver seg, i samarbeid med bilkomponentprodusenten Schaeffler. De har laget en prototyp kalt eWheelDrive basert på Fiesta for å se hvor bra teknologien kan fungere. Og det er liten tvil om at her er det spennende ting på gang.

Krabbekjøring

Hva sier du for eksempel om muligheten til å rotere alle fire hjulene, slik at bilen kan parkere sidelengs eller rotere rundt sin egen akse? Dette kan bli virkelighet med motorene plassert i hjulene, noe som ikke minst vil være en fordel i trang bytrafikk.

Fiesta eWheelDrive har bakhjulsdrift Foto: Ford


Plassutnyttelse

En annen åpenbar fordel er at plassutnyttelsen blir langt bedre når man får frigjort motorrommet og den plassen som vanligvis tas opp av girkassen. Det betyr vesentlig endrede forutsetninger for bildesign, og kanskje helt andre fasonger på bilene.

I alle fall vil vi kunne se vesentlig mindre kjøretøy i forhold til dagens standard, gitt like plassforhold. Batteriene kan eksempelvis plasseres i gulvet, under seter, eller andre steder som ellers er vanskelig å utnytte.

Les også: Ford setter ned prisen

Ikke tatt helt ut

Ford nøyer seg i denne omgang med å illustrere mulighetene, som du kan se i videoen under. Selve prototypen er noe mer konvensjonelt bygd opp, med batteripakken plassert under panseret, og bakhjul som ikke svinger - men som til gjengjeld huser motorene. Bakhjulsdrift, med andre ord.


Gode ytelser

De to motorene yter samlet maksimalt 110 hestekrefter, men da i en begrenset tidsperiode. Maksimal kontinuerlig effekt er 62 hester. Dreiemomentet er på sitt meste 700 newtonmeter per motor. Dette er ikke uten videre helt sammenlignbare tall med bensinmotorer, da de ytes på forskjellige turtall og elmotorer gjerne ikke har flere gir.

Prøvekjørt: Oppgradert Nissan Leaf

Tunge hjul

Ettersom motoren sitter i hjulene, veier disse hele 45 kilo hver. Det skaper utfordringer med tanke på kjøreegenskaper og komfort, på grunn av den høye uavfjærede vekten. Ford nøyer seg med å konstatere at de har lykkes i å løse denne utfordringen, uten å gå nærmere inn på hvordan.

Prøvekjørt: Fornyet Fiesta

Det nevnes ikke noe om konkrete planer for å gjøre prototypen til noe mer enn akkurat det. Ford opplyser at de vil sette i gang et oppfølgingsprosjekt med å sette sammen to nye kjøretøy, hvor teknologien er videre integrert i bilene. Disse skal stå klare innen 2015.

Om ytterligere noen år kan man kanskje se noen slike på gaten?