En ny og ekte Porsche til under 700.000? Tast kode + klar. Foto: Porsche
En ny og ekte Porsche til under 700.000? Tast kode + klar. Foto: PorscheVis mer

En helt ny Porsche Cayman

Denne andre generasjonen Cayman vil garantert sette spor.

Drømmen om en Porsche 911 er for mange sterk. Så var det dette med pengene, da. Riktignok har en ny 911 aldri før vært mer oppnåelig enn nå, men vi snakker fortsatt om rundt 1,2 millioner. Heldigvis finnes det håp, og et svært godt alternativ kommer nå.

Dette er nye Porsche Cayman.

Boxster med tak
Bare for å ha det sagt med én gang. Ja, Porsche Cayman er i utgangspunktet en Porsche Boxster, bare med fast tak. Det i seg selv kan fungere svært bra. Det fikk vi senest erfare da vi kjørte den utgående Cayman i R-versjon. Den gangen tok vi ekstra hardt i og sa at det aldri før hadde kommet en bedre sportsbil for pengene fra Porsche. Mye har skjedd siden den gang, men det er fullt mulig vi risikerer å måtte si det samme igjen.

Allerede prøvekjørt
Den nye Boxster, som denne Cayman slekter til, har vi nemlig allerede prøvekjørt. Det ga klare signaler om hva det kan bo i den nye Cayman. Selv uten taket og den ekstra torsjonsstivheten dette bidrar til, så var nye Boxster en kjøremaskin av de sjeldne innenfor prisnivået. Det tyder godt også for nye Cayman.

Se bildene:

En ny og ekte Porsche til under 700.000? Tast kode + klar. Foto: Porsche


Norgesmodell
Motoriseringene på de to bilene er identiske. I likhet med Boxster, så vil Norge også få en 211-hesters versjon som sparker godt fra seg. Så sterk er den at vi vurderer å gi den tittelen verdens sterkeste 211-hester. En bil fra Porsche krever litt krutt, og det lever faktisk den nedtunede 2,7-literen som sitter bak seteryggen.

Porsche for teknofreaker

To motorer, tre alternativer

Nye Cayman kommer i første omgang i tre versjoner. Det blir den nevnte 211-hesteren, basert på en nedtunet 2,7-liter. Neste blir 2,7-literen i sin opprinnelige utgave, som her yter 275 hk. Deretter blir det den foreløpig sterkeste utgaven, Cayman S, med en 3,4 liters boxer-sekser på 325 hestekrefter. Alle modeller er selvfølgelig bakhjulsdrevne, og kan fås med PDK girkasse. Den som hopper over dette gjør i våre øyne en stor feil, men dersom du absolutt vil ha manuelt gir, så sitter det en sekstrinns kasse i den.

Alle fasiliteter

Vis mer


Det er modig av Porsche å lansere disse rimeligere utgavene, spesielt med tanke på at de koster såpass mye mindre enn 911, samtidig som de yter så bra. Det gjelder både på papiret og i praksis. Som i 911 og i Boxster kan du også her bestille bilen med Sport-Chrono-pakke. Det gir deg alle de fasiliteter du trenger for å føle at du har en skikkelig sportsbil, inkludert Sport Plus-knappen, som ikke bare endrer lydbildet radikalt, men også måten bilen oppfører seg på. En entusiasts drøm.

Porsche Boxster på strøm

18, 19, eller 20

Bilen blir levert fra Porsche med alternative 18 eller nittentommere, og de største er store nok til å huse keramiske bremser, dersom du huker dette av på utstyrslisten. Cayman S kommer originalt med de samme bremsene foran som 911 Carrera, noe som gjør at akkurat denne modellen har tjuetommers hjul som standard. Skulle du bremse så hardt at ABS-systemet slår inn, så pulserer også bremselysene bak for å advare de som kanskje ikke har like god reaksjonsevne som deg.

Slanket

For å få bilen så dynamisk som mulig har Porsche gjort det samme som alle andre gjør for tiden: redusert vekten. Bare selve karosseriskallet i nye Cayman er slanket 47 kilo, samtidig som torsjonsstivheten er økt med 40 prosent. For at bilen skal takle høye hastigheter enda bedre er marktrykket økt betraktelig.

Mye likt

Innvendig deles det aller meste med Boxster. Det gjelder også utstyr som stereo fra Burmester, med mulighet for totalt 800 Watt fra klasse-D forsterkere. De aller fleste kjøperne av en Porsche Cayman vil antageligvis bestille bilen med ”søkke og snøre”, mens puristene vil bestille den med minst mulig. Bilen kommer til landet i februar eller mars. Hvis vi gjetter vilt tror vi også at en Cayman R vil dukke opp, kanskje om halvannet års tid.

Her er prisene:

- Cayman 211 hk: kr. 674.000,-
- Cayman 211 hk PDK: kr. 678.000,-
- Cayman: kr. 766.000,-
- Cayman PDK: kr. 770.000,-
- Cayman S: kr. 969.000,-
- Cayman S PDK: kr. 963.000,-