Dette er fantomtegningene av hvordan den nye GOlf kommer til å bli.  Foto: Produsenten
Dette er fantomtegningene av hvordan den nye GOlf kommer til å bli. Foto: ProdusentenVis mer

En fraksjon av VW Golf MK7

Den nye Golfen kommer i november. Nå lekker VW bilder av det som skal bli en bil.

Lekkasjer skjer hele tiden. Nye biler får ikke være hemmelige til sin fødsel, for alle vet at de respektive selskapene er gravide. I november skal en ny VW Golf fødes, og nå viser VW selv frem deler av den nye bilen.

Oppsiktsvekkende resultater

Modulbasert i mange modeller

Denne uken har VW avholdt en liten avdukning i forbindelse med nyskapningen. Der fikk et knippe journalister se den nye plattformen som blant annet VW Golf skal produseres på. Plattformen skal i første omgang deles av VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia og Seat Leon. På sikt skal plattformen også brukes i en kommende Polo, Beetle, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, og Passat.

Dette er alt vi har sett av nye Golf til nå. Både motor og plattform er modulbasert. Foto: Produsenten Vis mer


Gummistrikk

Plattformen har foreløpig fått navnet MQB, eller ”Modularer Querbaukasten”, som er forkortelsens tyske og hele betegnelse. Dette er en ny plattform som er like fleksibel som en gummistrikk. Den egner seg godt for flere modeller, uavhengig av akselavstand. Den kan nemlig endres.

Har du sett VW E-Bugster?


Se VWs plansjer og forklaringer:

Dette er alt vi har sett av nye Golf til nå. Både motor og plattform er modulbasert. Foto: Produsenten


Nye Golf, som altså dukker opp i november, er den syvende i rekken og blir den andre bilen som får denne plattformen, for først ut er en ny Audi A3. Den skal vises i Geneve i mars, mens Golf først får sin debut under bilutstillingen i Paris i september. I motsetning til Golf MK6, så er MK7 en fullstendig ny bil.

Nye motorer

VW omtalte også et par nye motorer under møtet tidligere i uken. Det er snakk om en motor med kode MOB, en modulær bensinmotor som vil yte fra 60 til 150 hk. Denne har vi allerede prøvekjørt en versjon av i nye Audi A1 Sportback, som kommer til Norge i løpet av høsten med kombinasjonen sylinderkutt og S-tronic.

Les mer om A1 Sportback og den nye motoren

Færre versjoner

Denne motoren er særdeles viktig for selskapet, og vil redusere behovet for andre bensinmotorer med nesten 90 prosent. En tilsvarende dieselmotor er også på trappene, kalt MDB. Den er ment å dekke opp behovet mellom 90 og 190 hk.
Nye Golf skal også leveres som en Plug-in hybrid, og som ren elbil på sikt.

LES MER OM NYE VW GOLF HER