En Citroën for de aktive og dynamiske

C-AirPlay er resultatet av eksperimentelle studier i kreativ design og forskning på området kjøreglede. Den nye konseptbilen vises i disse dager på bilutstillingen i Bologna.

En Citroën for de aktive og dynamiske

  1. Store bilder!


I Italia, hjemlandet til Topolino og Fiat 500/600, passer det bra å vise en frisk designstudie av en minimal bybil. Det gjør Citroën med nok en av sine konseptbiler som fortsatt er en konseptbil - altså ikke en forhåndsvisning av en produksjonsmodell som kommer om noen måneder. Her dreier det seg om rene og uttrykksfulle linjer kombinert med lite volum - med formål kjøreglede.

Kreativ design

Tross den reduserte lengden virker linjeføringen langstrakt og aerodynamisk, slik Citroën selv vil ha det. Flerlags hvit lakk gir perlemorseffekt og gir lys-og-skyggeeffekter som understreker formgivningen. Dette er den overfladiske designen. Videre er en sensuell opplevelse av samspill mellom føreren, lys og luft søkt oppnådd. På den ene siden strømmer lyset inn i kupéen både ovenfra og nedenfra: Den høye frontruten glir over i et stort panoramatak, og nederst i dørene befinner seg to avlange ruter. På den annen side sørger luftdyser på dørpanelene sammen med et ventilasjonssystem som står i direkte forbindelse med luften utenfor, for at luftstrømmene styres omkring føreren. Målsetningen er at fører og passasjer skal føle seg i ett med omgivelsene. Lav kjøreposisjon gir følelse av dynamisk kjøring samtidig som man kan se veien gjennom rutene nederst på karrosserisidene. Det hvite. litt irreelle i fremtoningen kunne ha fremstått som kaldt og ufølsomt hadde det ikke vært for valget av en intens rødfarge i interiøret. Mye symbolikk kan sikkert spekuleres i når det gjelder helheten.


110 hestekrefter

Kjøring skal altså være et harmonisk samspill mellom aktøren og omgivelsene. Citroën hevder at denne bilen, i tillegg til å være et designmessig uttrykk for kjøreglede, også inkarnerer dynamisk kjøreglede rent fysisk. Det er derfor ikke noen pyntegjenstand vi har med å gjøre; AirPlay kan kjøres på vei og det riktig så aktivt. På formel-1 manér gires det med hendler bak rattet (det dreier seg i virkeligheten om en manuell sekvensiell girkasse med automatkløtsj, kalt SensoDrive), og motoren yter 110 hestekrefter hvilket turde være tilstrekkelig i denne lettvekteren. Vi har ikke fått oppgitt noen vekt, men den burde være godt under et tonn. Konstruksjonen er nemlig lettvekt, utstyret skal være minimalt og bilen er liten - 330 centimeter lang, 139 centimeter lav og 168 centimeter bred. Bredden er anselig og borger for brukbar komfort for de to som deler forsetet - det er nemlig ett sete i to avdelinger.

Som bybil vil AirPlay fremstå som miljøvennlig: Stop&Start-teknologien kjent fra dagens produksjonsmodeller hører med. Det dreier seg om at motoren kobles ut når bilen står stille og starter igjen ved trykk på gasspedalen.

Det er for tiden tydelig at Citroën med sine nye modeller, sine konseptbiler og designstudier igjen satser på å la visjon og realitet dele ressurser - for derved å gi seg selv en sjanse i fremtiden.

  • Store bilder av Citroën AirPlay finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder