<B>KLASSIKERE: </B>Mercedes-Benz sin AMG-avdeling har litt av en historie å vise til. I 1971 skapte den røde bilen i midten - en Mercedes-Benz 300 SEL AMG, også kjent som "Die Rote Sau" - sensasjon i 24-timersløpet på Spa.  Foto: MERCDES-BENZ
KLASSIKERE: Mercedes-Benz sin AMG-avdeling har litt av en historie å vise til. I 1971 skapte den røde bilen i midten - en Mercedes-Benz 300 SEL AMG, også kjent som "Die Rote Sau" - sensasjon i 24-timersløpet på Spa. Foto: MERCDES-BENZVis mer

En brukt AMG for enhver lommebok

Trodde du at en kraftfull AMG-Mercedes var utenfor rekkevidde? Vi har sjekket bruktmarkedet, plukket ut de seks beste AMG-bilene og hva du skal se opp for.

AMG har en historie med høypotente biler som strekker seg helt tilbake til 60-tallet. I utgangspunktet satt sammen for å utvikle racingbiler, på lik linje med BMW sin M-avdeling. Men Mercedes sine tuningeksperter utviklet seg, og kunne etter hvert tilby egne skreddersydde Mercedeser som hvem som helst kunne kjøpe, så lenge lommeboken strakk til.

LES MER: Her er alle våre saker om Mercedes AMG!

Den første AMG-modellen som ble solgt direkte gjennom Mercedes-Benz sine forhandlere, var C36 AMG, som kom i 1993, men da DaimlerChrysler overtok 100 prosent eierskap av AMG i 2005, fikk selskapet en mye bredere og bedre plattform å jobbe ut i fra.

En myriade av modeller har rullet ut av AMG sitt samlebånd i Affalterbach siden det åpnet i 1976, inkludert modeller som den mytebelagte SL73 AMG, den racing-inspirerte CLK GTR og til og med super-varianter av Mercedes sin nå aldrende offroad-klassiker G-klasse.

Nå som AMGs produktlinje består av over 20 modeller, kan det bli vanskelig å bestemme seg for hvilken man faktisk skal velge. Men dersom du er på utkikk etter et brukt eksemplar og har et budsjett du må holde deg innenfor, er jobben mye enklere.

Men ikke la deg blende fullstendig, for selv om brukte AMG-modeller kan virke billige å kjøpe, må du være forberedt på å bruke betydelige summer på å holde dem i god stand.

Så dersom du er på utkikk etter en brukt AMG Mercedes og kan håndtere de eventuelt kommende kostnadene, her er noen forslag som er tilpasset de fleste budsjetter:

DUELL: Mercedes-Benz A45 AMG vs Audi S3

C36 AMG (1994-1998)

C36 AMG var den spirituelle etterfølgeren til den høyt respekterte 190E 2,3–16 og 2,5-16 Cosworth. Den ble laget for å konkurrere med modeller som for eksempel BMW M3 og var basert på Mercedes W202-generasjonen av C-klasse.

C 36 AMG (202) Vis mer

Ved siden av et noe beskjedent «Sport»-kit, hadde C36 AMG oppgradert fjæring, 17 tommers alufelger og en grundig bearbeidet 3,6 liters rekkesekser med 283 hester som fikk bilen fra 0-100 km/t på seks sekunder og opp i en toppfart på 220 km/t.

PASS PÅ: Da den ble presentert, ble den ansett som veldig dyr, selv før man valgte ekstrautstyr. I dag derimot, kan du komme over et godt holdt eksemplar som har gått om lag 100000 km til en god pris. Modeller fra 1995-1996 har en firetrinns automatkasse som stort sett er problemfri. Modeller fra 1997 har en femtrinns automatkasse som fort kan by på problemer.

Det er derfor viktig at du sjekker giroljen og forsikrer deg om at girkassen fungerer slik den skal når du prøvekjører bilen. Denne generasjonen av C-klassen er som oftest av god kvalitet, men se etter tegn til rust og slitasje. Annet enn dette er det langt mellom problemområder på denne bilen, så det er bruk og slit som eventuelt vil koste deg. Sørg for at bremsene, dempingen og dekkene i er god stand, eller budsjetter for å gjøre utskiftninger.

E55 AMG T (2003-2006)

E55 AMG stasjonsvogn ble en av de raskeste måtene å flytte en garderobe fra A til B på da den ble lansert i 2003. Ved siden av vanvittige krefter og fart, taklet E55 hverdagslige oppgaver perfekt med et stort bagasjerom, et delikat interiør og mye utstyr. Man kunne til og med få en syvseters utgave for de store familiene.

Vis mer

Med en heftig 5,4 liters kompressormatet V8-motor som sendte kreftene til bakhjulene gjennom en behagelig 5-trinns automatkasse, brukte den to tonn tunge E55 kun 4,8 sekunder på å nå 100 km/t og hadde en sperret toppfart på 250 km/t.

PASS PÅ: Mercedeser fra denne perioden er kjent for å ruste, så gjør nøye inspeksjoner og undersøkelser av både hjulbuer og understell for å kontrollere at det ikke er rustskader. Når du prøvekjører bilen, legg merke til om bilen er tight og stram, da slakk styring og slitte dempere kan koste en formue å fornye.

Drivverket på E55 AMG skal være problemfritt, men sjekk at Airmatic dempersystemet fungerer som det skal, da det er dyrt å reparere. Bilens bremsesystem, Sensotronic brake control system, kan også by på utfordringer, så sjekk service-historikken og se om det har vært gjort noe med det tidligere. På nettet kan du finne Mercedes E55 AMG til rundt 600 000 kroner.

LES OGSÅ: Vi testet forgjengeren E55 AMG - med firehjulstrekk

SL55 AMG (2002-2008)

Om du ønsker en kombinasjon av cabriolet og imponerende ytelser, kan du gå for en femte-generasjons SL55 AMG, som vi fikk kjørt på norske veier i 2007.

Basert på Mercedes 320 SL-klasse, dukket AMG-utgaven først opp på prislistene i 2002. Fire år senere, i 2006, fikk SL55 en facelift, noe som ga den et mer moderne preg - med ny front, røffere styling og bedre aerodynamikk. SL55 AMG ble produsert fram til 2008.

Vis mer

Takket være den 5,4 liters kompressormatede V8-motoren på 475 hester, kunne den gjøre 0–100 km/t på 4,7 sekunder.

PASS PÅ: Da den ble lansert, ble den omtalt som den mest kraftfulle Mercedesen noensinne godkjent for vei. Sammenliknet med tilsvarende alternativer fra Porsche og Ferrari, fungerte den faktisk som bruksbil. Tross bilens kompleksitet og avanserte systemer, inntreffer seriøse problemer relativt sjelden.

Drivverket er generelt skuddsikkert, men det hydrauliske dempersystemet, Active Body Control, kan lekke og føre til at pumpen svikter. Det er derfor viktig å sjekke nøye etter problemer, eller stort svinn av hydraulikkvæske fra tanken.

Taket kan lekke og tekniske feil inntreffer, så kontroller at heve– og senkemekanismene fungerer og at det ikke er noen fuktige områder i kabinen. Ellers er det bare å gjøre de vanlige undersøkelsene og forsikre seg om at det ikke er tegn til kollisjonsskader.

På nettet får du en 2003-modell i god stand og som har gått under 100 000 km for om lag 550 000 kr.

CLK GTR (1998-1999)

Om du er på jakt etter noe virkelig eksotisk, hva med en CLK GTR? Kun 26 eksemplarer ble laget av AMG, for å hjelpe Mercedes-Benz med å tilfredsstille kravene til FIAs GT1 klasse.

Vis mer

Både en coupé- og en roadsterutgave ble bygd og det ble ikke gjort store endringene fra den originale racing-utgaven. De gategodkjente GTRene har faktisk både skinnseter, air condition, traction control og hanskerom. Begge utgavene har en Illmor-utviklet 6,9 liters V12-motor med 612 hestekrefter. Takket være en lav vekt på kun 1440 kilo og god aerodynamikk har bilen en toppfart på nesten 320 km/t og den gjør 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder.

Det er dog ikke lett å finne noen av disse for salg, og om så skulle være, så vær forberedt på å måtte betale et tosifret millionbeløp for et perfekt eksemplar. Likevel er det verdt å nevne at den antakeligvis bare vil stige i verdi om den får god behandling. Muligens en god investering...?

CL65 AMG (2007-)

Vi har tidligere testet CL65 AMG, som er en hysterisk, kraftfull, pompøs og luksuriøs coupé.

Drevet av en twin-turbo 6 liters V12-motor med 620 hester klarer den 0-100 km/t på kun 4,4 sekunder. Dog handler det ikke bare om kjøring rett frem. CL65 AMG har god plass til fire voksne, den cruiser lett i høye hastigheter og håndterer svinger overraskende godt. CL65 var også en kraftig forbedring iforhold til forgjenger, med mye bedre dynamikk.

Vis mer

For mange var likevel prisforskjellen mellom CL65 AMG og den vanlige CL500 for stor til at den kunne forsvares. Men for de som ønsket å dekke store avstander på kort tid og med utsøkt komfort, og lommebok til å håndtere det, så var CL65 veien å gå.

PASS PÅ: Stort verditap har i dag gjort at du kan skaffe deg en CL65 2008-modell til 1,3 millioner. Dette er et ekstremt eksemplar med V12 biturbo-motor, 1000 Nm dreiemoment og luksuriøst interiør. Den er i meget god stand og har gått 140 000 km. Det kan være lurt å velge de som har full servicehistorikk fra merkeverksted, med gode dekk og andre faktorer som tilsier at bilen har fått god behandling.

Det kan også være verdt å merke seg at bilens Active Body Control med hydraulistisk demper-system, kan være veldig dyrt å reparere, så vær derfor nøye med å sjekke at dette er i god stand. Sjekk også at ingen varsellamper lyser, sjekk at alle væske-nivåene er som de skal og at det ikke er lekkasjer under bilen.

SLS AMG (2010-)

Da vi testet SLS AMG i 2010 kom det som en etterfølger av den imponerende McLaren-produserte Mercedes SLR, som markerte slutten på samarbeidet mellom Mercedes-Benz og McLaren.

SLS AMG var også den første gategodkjente bilen som AMG har utviklet helt på egenhånd, uten å være basert på et allerede eksisterende Mercedes-produkt. Bilens design tok utgangspunkt i den legendariske 300 SL, og med en 6,2 liters V8-motor med 570 hestekrefter og makeløse designdetaljer, var – og er – SLS AMG til hver minste detalj, en superbil blant superbilene.

Vis mer

Den er kanskje ikke den mest pirrende av alle superbilene på markedet i dag, men måkevinge-vidunderet tilbyr en bemerkelsesverdig gjennomført og komplett pakke. En pakke som gjør unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder.

PASS PÅ: Det er ikke vanskelig å få tak i et godt eksemplar av denne bilen, da de fleste vil være under tre år gamle og antakeligvis ha gått under 20 000 km. De fleste vil også kunne tilby gjenværende fabrikkgaranti, i tillegg til at det er mulig å få utvidet garanti.

Likevel er det viktig at du tar deg god tid til å se over bilen etter feil og kosmetiske skader, for selv den minste skade kan koste deg dyrt å reparere. Selv om det ikke er den ultimate garantien for en problemfri fortid, kan det være lurt å sjekke service-historikken før du går til innkjøp av en SLS.

Har du ikke helt styr på historien om AMG og forholdet til Mercedes, så har det tyske firmaet heldigvis lagd en video som på pedagogisk vis presenterer en tidslinje over hele historien helt tilbake til 1967.

LES OGSÅ: Det nye AMG-flaggskipet: S65 AMG