En blir fire

Samarbeidet mellom Fiat-gruppen og PSA Citroën Peugeot om store flerbruksbiler fortsetter. I Norge blir det kun franske varianter å velge i; Citroën C8 og Peugeot 807.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Andre deler av Europa får ytterligere også italienske varianter å velge i, Lancia Phedra og Fiat Ulysse. Markedet for flerbruksbiler i denne størrelsen er ikke altfor stort i Norge, noe som medfører at blant annet Renault har valgt å ikke ta inn sin variant Espace.

Dele

Det er fint å dele, og for bilbransjen er det ekstra fint å kunne dele på de enorme utviklingskostnadene. Også konkurrentene Ford og Volkswagen har valgt å dele bil i flerbruksbilklassen med Galaxy/Sharan.

Også varebiler i mellomklassen har vært basert på samarbeidet. I Norge heter de Citroën Jumpy, Fiat Scudo og Peugeot Expert. Fiat og PSA Peugeot Citroën har inngått avtale om å fortsette samarbeidet om lette nyttekjøretøyer frem til 2017.

Vokser

Siste generasjon flerbruksbiler har vokst med nesten 30 centimeter i lengden. Også bredden og høyden er økt. Med denne økningen er konkurrentene Galaxy/Sharan passert i størrelse. I konkurranse om størst frontrute vinner nok også det fransk-italienske samarbeidet, frontruten måler 2 kvadratmeter.

Hvis ikke frontruten leverer nok lys til kupèen er det mulig å få bilene med tre soltak, en til hver seterad. Peugeot 807 kan leveres med inntil syv seter, Citroën C8 med inntil 8 seteplasser.

To av fem

Ikke bare valgmulighetene når det gjelder merke i grillen er redusert her til lands, også motoralternativene blir færre. I utgangspunktet bygges bilene med fem motoralternativer, to med diesel som drivstoff og tre som foretrekker bensin.

I Norge må vi, i hvert fall når det gjelder Citroën C8, nøye oss med to to-liters alternativer. Den ene er en dieselmotor på 109 hestekrefter og det andre alternativet er en bensinvariant på 138 hestekrefter. Dieselen vinner med god margin dreiemomentkonkurransen med 270 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min mot bensinmotorens 190 Nm ved 4.100 o/min.

Resten av Europa får ytterligere en dieselvariant på 2,2 liter og 130 hestekrefter. De får også en 160-hesters bensinmotor på 2,2 liter, samt en tre-liters V6 som yter 208 hestekrefter.

Citroën C8 og Peugeot 807 kommer til Norge sent på høsten, og det er sannsynlig at de også vil dukke opp med grønne skilter.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Citroën-nyheter
  • Her finner du våre Peugeot-nyheter
  • Her finner du flere Citroën-tester
  • Her finner du våre Peugeot-tester