Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

En av tre tatt for regelbrudd

Flere tungtransportsjåfører tatt.

Hele en av tre sjåfører bryter kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Etter storkontroll forrige uke, er 370 regelbrudd registrert, og 43 tungbilsjåfører anmeldt. Og uansett om sjåførene kommer fra Norge, EØS eller andre områder, er antal regelbrudd relativt lik.

- Vi ser en liten økning fra tilsvarende kontroll i fjor, sier førstekonsulent Arne Valdemar Nielsen i Statens vegvesen.

Les også: Hjelpemiddel som passer på når du blir trøtt

Tilsammen 1.200 sjåfører er kontrollert i hele landet. Flest i øst, færrest i Midt-Norge.

Viktig ulykkesårsak

Statens Vegvesen opplyser at opptil 30 prosent av møte- og utforkjøringsulykker skyldes trøtte sjåfører som lar seg overmanne av tunge øyelokk, og at 14 prosent av dødsulykkene i 2008 skyldtes at noen sovnet bak rattet.

Hva med deg:

Har du sovnet bak rattet? (Avsluttet)
Nei, men det har vært like før(48%) 185
Nei, jeg passer på at jeg ikke er trøtt i bil(30%) 113
Ja, dessverre har det skjedd(22%) 84
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Og de med tunge kjøretøy og lange etapper bak rattet er ikke mindre utsatt enn andre for å sovne. Undersøkelser fra Transportøkonomisk Institutt viser at det er en tydelig sammenheng mellom brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og sjåfører som sovner bak rattet.

Les også: Menn og sørlendiger er verstinger - to av tre som sier de har sovnet bak rattet er menn

Trøttest etter jobb og om natten

De fleste søvnulykker skjer mellom 16 og 18, og mellom 02 og 05.

Grøsser du, gjesper du, glipper du med øynene og har behov for å gni deg i øynene, er det alle tegn på trøtthet som for de fleste er opplagt. Men mindre opplagt er det å droppe triksene som IKKE virker mot trøttheten. Å synge høyt, lufte heftig, drikke kaffe og spise godter fungerer dårlig og i kort tid.

I disse dager har Statens Vegvesen en kampanje mot sovning bak rattet som heter stopp og sov. Her flagger de ekspertråd som sier at 15 minutters søvn er tilstrekkelig til å ta seg inn igjen. Stopp, sov i ett kvarter, og du skal være istand til å kjøre et godt stykke videre uten å bli farlig trøtt.

Vegtrafikkloven forbyr kjøring når du er trøtt og sliten