HER RYKER BOMSTASJONEN: Avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen er på plass når det nå blir gratis å kjøre Oslofjordtunnellen. Foto:  Elin Lied/ Statens vegvesen. 
HER RYKER BOMSTASJONEN: Avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen er på plass når det nå blir gratis å kjøre Oslofjordtunnellen. Foto:  Elin Lied/ Statens vegvesen. Vis mer

Fjerner bompengeavgiften i Oslofjordtunnellen

En av Norges mest stengte veistrekninger får 32 prosent mer trafikk!

Samtidig savner brannvesenet dialog med vegvesenet.

Oslofjordtunnelen har vært en av Norges mest omdiskuterte tunneler siden den åpnet i 2000. Årlig har den 7,3 kilometer lange tunnelen, som er en del av riksvei 23, rundt 300 driftsstans.

Det gjør den til en av Norges mest stengte veistrekninger.

Men nå forventes det at trafikken vil øke betraktelig gjennom tunnelen, ettersom bompengeinnkrevingen opphørte fra og med i dag tidlig klokken 07.00. Konsulentselskapet Vianova Eureka AS har beregnet at trafikkmengden vil øke fra døgntrafikk på 8.100 kjøretøy til 10.692 i løpet av ett til to år. Det er en økning på hele 32 prosent!

SLUTT: Nå kan du kjøre gjennom Oslofjordtunnellen uten å bli belastet en krone. FOTO: NTB SCANPIX Vis mer

- Sannsynligheten for flere ulykker og branner vil øke med mer trafikk. For vår del handler det om å være bedre forberedt, og derfor har vi bestilt en ny spesialutstyrt tankbil til over 4,5 millioner kroner, sier brannsjef Dag Christian Holte i Follo brannvesen.

Det er de som har ansvaret for slukking i tilfelle det skulle oppstå en brann i tunnelen som går under Oslofjorden.

Holte forklarer at de har søkt vegvesenet om bidrag til den nye brannbilen, men at de foreløpig ikke har fått svar på søknaden. Han forteller videre at de er åpne for dialog med vegvesenet, og at de har kommet med innspill til hvordan brannvesenet kan bidra med å redusere tiden ved driftsstans. Vegvesenet har foreløpig heller ikke respondert på disse innspillene.

Hvilke konkrete tiltak gjøres for å bedre sikkerheten i tunnelen?

- Vi har ikke gjort noen konkrete tiltak ennå, men vi kan skilte med såkalt tilfartskontroll, som vil kunne regulere avstanden mellom kjøretøyene inne i tunnelene. Vi kan også øke beredskapen på bergingsbiler som kan redde ut biler, sier avdelingsdirektør ved vegavdelingen i Statens vegvesen, Akershus, Nils Karbø.

SÅ VAR DET OVER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen er fornøyde med å fjerne bompengene i Oslofjordtunnellen.  Foto: Elin Lied / Statens vegvesen Vis mer

Han forteller videre at vegvesenet også vurderer å gjøre noe med kryssene som er i nærheten av tunnelen, for å forhindre en opphopning av trafikk i nærheten av tunnelåpningene.

Men gleden over å kunne kjøre gratis gjennom Oslofjordtunnelen kan bli kortvarig. Det skal nemlig bygges enten en ny bro over fjorden eller et nytt tunnelløp ved siden av dagens eksisterende tunnel. Mye av kostnadene til dette vil dekkes inn gjennom bompenger.

Når blir det avgjort om det vil bli bygget bro eller tunnel?

- Det er det departementet som avgjør. Vi vet ikke når det blir klart, sier vegvesen-direktøren.

Når vil det da startes opp med bompenger igjen?

- Det kommer helt an på hvilken løsning og finansiering en faller ned på. En ny tunnel kan være på plass i løpet av seks-syv år. En ny bro vil ta betydelig lenger tid sier Karbø.

Vi har vært i kontakt med Samferdselsdepartementet, men har foreløpig ikke fått svar på når avgjørelsen om bro eller tunnel over Oslofjorden skal offentliggjøres.