<b>DAB+ STANDARD:</b> Volkswagen har innført DAB+ som standard på sine modeller - her i en Golf. Foto: VOLKSWAGEN
DAB+ STANDARD: Volkswagen har innført DAB+ som standard på sine modeller - her i en Golf. Foto: VOLKSWAGENVis mer

En av fire nye biler fortsatt uten DAB!

DAB har de senere årene gjort sitt inntog også i biler. Men langt fra alle tilbyr det. Vi har oversikten.

Vi har gått inn i spesifikasjonene på samtlige bilmodeller som selges i Norge for å sjekke hva status er angående DAB+.

Det burde jo være normen i dag, i det minste her i Norge.

Men nei da, langt i fra: En fjerdedel av bilvariantene som selges på det norske markedet kan fortsatt ikke leveres med DAB-radio. Dette ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som holder rede på både salgstall og spesifikasjoner på alt som selges av nye biler i Norge.

Og det kan jo virke underlig - tre år før man muligens ikke vil kunne lytte til riksdekkende radio uten DAB+.

DAB-radioen du kan bruke over alt

Snart FM-slutt

I 2011 meldte myndighetene om en planlagt stenging av FM-båndet i 2017, noe Stortingsflertallet også har gått inn for. Meldingen var klar: Alle radiolyttere ønskes over til DAB-teknologien, som tvinger seg frem. Hovedgrunnen er at FM-nettet snart er fullt, mens Digital Audi Broadcasting har plass til enda flere kanaler.

Det er riktignok åpnet for en utsettelse av stenging av FM-nettet til 2019 dersom det skulle vise seg at norske radiolyttere i stor grad ikke er klare for overgangen om tre år. Likevel: Da har vi bare maksimalt fem år på oss.

Test av Tiny Audio C3

Og det er ikke nok å ha en DAB-mottaker i bilen. En leser opplyste oss så sent som i 2012 om at han spesifiserte bilen sin med DAB-radio, men gikk glipp av DAB+. Dette gjør at han nå sliter med å få inn kanaler som er nær sagt selvfølgelige å ha.

20 år med DAB


DAB er en digital kringkastingsteknologi som er utviklet i Europa. Den første utgaven ble lansert allerede på 90-tallet og ble tatt i bruk av flere store kringkastere. NRK tok i bruk DAB som senderteknologi på 90-tallet.

NRK Alltid Klassisk var for øvrig i 1995 verdens første heldigitale, nasjonale radiokanal.

Det er Volkswagen som har satset digitalt aller tydeligst. Allerede i 2009 kom DAB som standard på VW Golf og Passat CC, og i dag har de DAB+ som standard på alle modeller.

For å høre radio som normalt i årene fremover må bilister uansett oppgradere til en DAB+-radio. Men de overlates ikke til seg selv.

Kan MediaDAB være løsningen?

Informasjon nødvendig

Bilbransjen, radiobransjen og Medietilsynet går nå nemlig sammen om å informere norske bilister. En ny felles brosjyre skal gjøre alle nordmenn oppmerksomme på at de må oppgradere bilradioen.

- Alle må få informasjon om teknologiskiftet og brosjyren forteller hvordan man får DAB+ i bilen. Mange kan med fordel bytte bilradio nå. Det kan bli lange køer og utsolgte varelagre rundt en FM-slukking. Men det er også nå man begynner å få skikkelig glede av radioen. Utbyggingen er kommet så langt at vi kan konstatere bedre mottaksforhold og flere kanaler langs mange veier i hele Sør-Norge. Opptil 22 kanaler og skurrfri lyd vil være en ny opplevelse for mange bilførere, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, på nettsiden radio.no.

Bransjesatsing

Flere store bilorganisasjoner står bak brosjyren. Bilimportørenes landsforening (BIL), Norges Automobilforbund (NAF), Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) er med, sammen med Digitalradio Norge og Medietilsynet.

Mer enn to millioner personbiler må oppgradere radioapparatet med tanke på en ny radiohverdag. I dag er det kun 11 prosent av befolkningen som har DAB-radio i bilen.

Bare DAB + som gjelder

I oktober 2006 lanserte WorldDMB, som er den verdensomspennende organisasjonen for digital lyd og mobil video, standarden DAB+. Endringene er blant annet mer effektive metoder for å komprimere lyden slik at flere radiokanaler kan få plass med samme lydkvalitet og bedre feilretting.

Det meste av radioer produsert fra 2009 er DAB+. Når det riksdekkende FM-nettet legges ned, vil som nevnt ikke radioer uten DAB+ fungere. Men ifølge nettstedet radio.no, har alle digitale radioer FM-mottak - hvis det er noen trøst at man fortsatt kan lytte til mindre, lokale radiostasjoner. Disse skal få lov til å fortsette å bruke FM.

Norsk unntak?

Norge er det landet som har satset tyngst på innføring av DAB og det er en langt fra dominerende teknologi internasjonalt. Vest-Europa er lengst fremme, og da særlig Skandinavia. Men i Tyskland publiserte mediemyndighetene på nettstedet die-medienanstalten.de, en rapport som snarere anbefaler å gå for internett-radio i fremtiden.

Man kan jo lure: Betyr dette at vi nærmest påtvinges en standard som vil vise seg å ha vært bare en midlertidig løsning?

DAB-ekspert og Radiobutikken-eier Hans Christian Andersen er klar i sin tale:

- Jeg tror at internettradio og DAB+ kommer til å utfylle hverandre i fremtiden. Jeg mener kombinasjonsapparatene er fremtiden.

SATSER PÅ DAB: Hans Christian Andersen er overbevist om at den norske satsingen på DAB+ er riktig. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Radioeksperten presiserer, med henvisning til en rapport publisert på nettsiden worlddabeureka.org

- Jeg er overbevist om at en eventuell satsing på internettradio fremfor DAB+, vil medføre at den betydelig større kostnaden vil havne hos sluttbrukeren, sier Andersen, som likevel er overbevist om at det kommer til å bli DAB+ som blir standarden for nasjonale radiosendinger.

Hvem sitter på gjerdet?

Uansett: Om maksimalt fem år kan vi ikke høre radio uten DAB+. Derfor er det interessant å se på oversikten over hvilke bilprodusenter som er klare og hvilke som ikke er det.

Oversikten nedenfor viser hvilke bilmodeller som har DAB+ som standard, hvilke som har det som ekstrautstyr eller del av en utstyrspakke, og hvilke som rett og slett ikke kan tilby det.

Og for deg som vurderer å kjøpe bruktbil: Sjekk om DAB+ er på plass. Er det en eldre årgang er det sannsynligvis ikke tilfellet, men det finnes heldigvis en rekke løsninger for å ettermontere DAB. Med disse tredjeparts løsningene er det mulig å få DAB i nær sagt enhver bil.

DAB-STATUS merke for merke:

Kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Vi tar forbehold om fortløpende endringer og tilgjengelige data.

NB: For enkelhets skyld brukes begrepet DAB – som i dag innebærer DAB +. Mange importører som ikke kan tilby biler med fabrikkmontert DAB, tilbyr ettermonterte løsninger - sjekk med forhandler.

Her prisene for hva det koster som ekstrautstyr:

Alfa Romeo:
- Har ikke DAB

Audi:
- A1: 3.750 kr
- A3, A4, A5, A6, A7: Fra Standard til 4.890 kr avhengig av utstyrsnivå
- Q7: 5.380 kr

BMW:
- 1-serie: 2.750 kr – standard på Advantage Edition
- 2-serie: 2.750 kr
- 3-serie: 2.750 kr
- 4-serie: 2.750 kr
- 5-serie: 4.980 kr
- 6-serie: 5.100 kr
- 7-serie: 5.150 kr
- X1: 3.550 kr
- X3: 2.750 kr
- X5: 3.270 – 4 470 kr avhengig av versjon
- X6: 3.320 kr
- Z4: 3.530 kr

Chevrolet:
- Spark: Standard
- Øvrige versjoner: Ikke DAB i dag

Citroën:
Har ikke DAB med følgende unntak:
- C4: 13.900 for utstyrspakken som inkluderer DAB
- C4 Cactus: Standard
- C4 Picasso: 2.000 kr, standard på Exclusive
- Grand C4 Picasso: 2.000 kr, standard på Exclusive
- DS4:Tilvalg (i pakker)
- DS5: Standard på øverste utstyrsnivå, ellers tilvalg i pakker.

Fiat:
Har ikke DAB med følgende unntak:
- 500L: 3.900 kr

Ford:
- Ka: Ikke DAB
- Fiesta: Standard
- C-Max: Standard
- Focus: Standard.
- B-Max: 1.800kr – 4.600 kr avhengig av utstyrsnivå
- Kuga: 1.800 kr
- Mondeo: 2.000 kr
- S-MAX: Standard på utstyrsnivå Premium, ekstrautstyr på øvrige, pristillegg 2.000 kr
- Galaxy: 2.000 kr
- Ford Tourneo Connect: 1.000 kr
- Ford Tourneo Custom: Base: 4.150 kr, Trend og Titanium: 500 kr
- Ford Tourneo Courier: Standard

Honda:
- Civic: Standard på Lifestyle og Executive – ellers ikke tilgjengelig
- Civic Tourer: Standard på Lifestyle og Executive – ellers ikke tilgjengelig

Hyundai:
- Ix35: Standard
- Ellers ikke DAB

Jaguar:
XF: 4 100 – 4.600 kr
F-Type: 4.100 kr
XJ-serie: 4.500 kr
XK-serie: 4.100 kr

Kia:
Ikke DAB bortsett fra:
- Soul: Standard
- Optima: Standard

Land Rover:
- Freelander: 2.800 kr
- Discovery: 4.400 kr
- Range Rover: 4.500 kr
- Range Rover Evoque 3.400 kr
- Range Rover Sport: 4.200 kr

Lexus:
- Standard alle modeller

Mazda:
- Ikke DAB

Mercedes-Benz:
- A-klasse: 4.840 kr
- B-klasse: 4.840 kr
- C-klasse: 4.670 kr
- C-klasse Coupé: 4.670 kr
- E-klasse: 4.670 kr
- CLA: 4.840 kr
- GLA: 4.840 kr
- GLK: 4.840 kr
- SLK: 4.840 kr
- ML: 4.670 kr
- CLS: 4.670 kr
- Geländewagen: 4.670 kr
- GL-klasse: 5.810 kr
- S-klasse: 5.130 kr
- S-klasse Coupe AMG: Standard
- SL AMG: 4.670 kr

Mini:
- 2.570 kr på alle modeller

Mitsubishi:
- ASX: Standard
- Outlander: Standard
Ellers ikke DAB.

Nissan:
Ikke DAB bortsett fra:
- Ny Qashqai: 8.000 kr i pakke, standard på Tekna

Opel:
- Standard alle modeller unntatt Ampera (3.500 kr)

Peugeot:
- 208: Standard eller 1.500 kr etter utstyrsnivå
- 2008: Standard eller 1.500 kr etter utstyrsnivå
- 308: Standard eller 2.000 kr etter utstyrsnivå

Ellers ikke DAB

Porsche:
- Ikke DAB

Renault:
Ikke DAB

Subaru:
- Ikke DAB

Suzuki:
SX4 S-Cross: Standard
- Ellers ikke DAB

Toyota:
- Standard på høyere utstyrsnivå på følgende modeller:
- Auris
- Auris Touring Sports
- Verso
- RAV4
- Avensis
- Prius+ Seven
- ellers ikke tilgjengelig.

Volkswagen:
- DAB+ er standard på alle modeller

Volvo:
- Avhengig av utstyrsnivåer på alle modeller: 2.900 kroner som ekstrautstyr, eller standard