<b>ÅRETS BESTE BIL:</b> Den europeiske kåringen har klar 7 finalister.
ÅRETS BESTE BIL: Den europeiske kåringen har klar 7 finalister.Vis mer

En av disse vinner!

Nyskapende, imponerende og underholdende er bare noen av superlativene som brukes på kandidatene.

Årets bil i Europa, eller European Car of the Year, som de offisielt heter, har kommet fram til sju kandidater de mener fortjener tittelen Årets Bil 2016.

Mens vi her hjemme nylig kåret Volvo XC90 til Årets Bil 2016 i Norge, er det slett ikke sikkert at juryen bestående av 58 biljournalister fra 22 ulike Europeiske land vil lande på samme kandidat.

Les mer: Super SUV-duell - Audi Q7 vs. Volvo XC90

Kåringen har til tider vært gjenstand for sterk kritikk grunnet tidvis oppsiktsvekkende mange vinnere fra gjengangerland som Frankrike og Italia.

Likefullt er det fortsatt stor prestisje for bilprodusentene både å komme seg til finalen med en ny bilmodell, og aller helst vinne hele kåringen.

40 biler har nettopp blitt redusert til sju kandidater som alle kjemper om den gjeve tittelen Årets Bil i Europa 2016.

Dette er de sju finalistene:

FINALIST 1: Femtegenerasjon A4 er kun forsiktig endret fra forgjengeren. Samtidig er interiøret kraftig forbedret, teknologien finspisset, vekten lavere og en serie av nye motorer introdusert. Foto: AUDI Vis mer

Audi A4

FINALIST 2: BMWs flaggskip er nylig introdusert på markedet med et vell av nye teknologiske løsninger og fjonge duppeditter. Storbilen har gjennomgått en alvorlig slankekur og slipt bort 200 kg. Målet er å utkonkurrere Mercedes-Benz S-klasse. Foto: BMW Vis mer

BMW 7-serie

FINALIST TRE: Britenes retur i kompaktmarkedet viser at de evner å lage svært velkjørende biler. Dette er noe helt annet enn forgjengeren X-Type, som opprinnelig var basert på Ford Mondeo. XE er et hett alternativ til Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, men du får den enn så lenge ikke som stasjonsvogn. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Jaguar XE

FINALIST FIRE: Dette er kanskje den nykommeren som imponerte oss mest med sin enestående kjøreglede i 2015. MX-5 er oppsiktsvekkende nok blitt mindre enn noen av de foregående modellene, og fokuset er beinhardt på selve kjøreopplevelsen. Foto: MAZDA Vis mer

Mazda MX-5

FINALIST FEM: Opel satser på en revitalisering av merket, og Astra er blant de viktigste modellene i det arbeidet. Med banebrytende lysteknologi for klassen, skarpe kjøreegenskaper og lekkert design satser de på å kapre kunder i Golf-klassen. Foto: OPEL Vis mer

Opel Astra

FINALIST SEKS: I klassen mest bil for pengene er det vrient å komme utenom nye Skoda Superb. Plassen er overdådig og utstyrsnivået imponerende i det som er en svært tøff klasse å konkurrere i. Denne modellen vil kapre enormt mange Passat-kunder. Foto: SKODA Vis mer

Skoda Superb

FINALIST SJU: Etter 13 år var det endelig tid for en ny XC90. Og hvilken bil det er blitt! Utseendet, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse og interiør står ikke tilbake for noen av de argeste premium SUV-konkurrentene. I Norge har salget vært over all forventning, særlig for den ladbare hybrid-utgaven. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Volvo XC90

Disse kandidatene nådde ikke opp:

Alfa Romeo Giulia, Infiniti's Q30, Tesla Model X, Toyota Mirai, Ford Mustang og Land Rover Discovery Sport.

I fjor var det VW Passat som stakk av med tittelen Årets Bil, mens det i 2014 var Peugeot 308 som ble kåret til vinner.

- Foreløpig har jeg ingen favoritt blant finalistene, sier det eneste norske jurymedlemmet, Rune Korsvoll i Motor.

JURYMEDLEM: Rune Korsvoll er redaksjonssjef i bladet Motor og det eneste norske jurymedlemmet i Årets Bil i Europa. Foto: PER ERVLAND Vis mer


- Jeg må kjøre dem mer før vi gir våre siste stemmer i februar. Ingen av bilene skiller seg veldig ut i forhold til teknologi eller sikkerhet med unntak av XC90.

Sterke kandidater

- Personlig hadde jeg lyst til å ha med Honda HR-V, Mercedes CLC og Mini Clubman på lista, men de nådde ikke opp, sier Korsvoll.

Han forteller videre at alle bilene på lista har sine sterke sider, men at ingen av dem heller utmerker seg spesielt på miljøsiden.

- Mest overrasket er jeg over at Jaguar XE kom med på lista. Jeg synes det er helt umulig å si hvilken bil som kommer til å vinne. Både Audi A4, Opel Astra og Volvo XC90 kan hevde seg, mener den erfarne biljournalisten.

For å kunne delta i kåringen må bilene være i salg før årets slutt i minst fem Europeiske land. Vinneren annonseres på bilutstillingen i Genève i slutten av februar.