Her er MTMs S1 "Ur-Quattroen" som er rask rundt banen i Hockenheim. Foto: MTM
Her er MTMs S1 "Ur-Quattroen" som er rask rundt banen i Hockenheim. Foto: MTMVis mer

En Audi TT som tar igjen R8

MTM lanserer en femsylindret hyllest til Ur-Quattro 25 år etter.

Rett nord for Audis hjemby Ingolstatt ligger Wettstetten. Der har tuneren MTM sitt hovedkvarter. Audi-kjennere vet hvem de er, og de som har enda litt bedre råd enn de som kjøper Audis sportsligste modeller, kan få enda hissigere - og raskere - versjoner av disse.

Snart Essen-messe

Om en uke går startskuddet for Essen Motorshow, som blant annet er en kjempemesse for alt som har med tuning og trimming å gjøre - i Tyskland er dette ikke noen hobbyvirksomhet, men storindustri og Big Business. Det passer bra i forkant av denne at MTM viser den råeste versjonen av Audi TT RS.

25 år etter S1

Hva har vi så her? Jo, en trimmet og tilpasset versjon som skal kunne takle svinger seriøst bedre enn originalen. Den skal være meget rask rundt banene Hockenheimring, der MTMs versjon av "Ur-Quattroen" S1, satte meget gode rundetider for 25 år siden, og senest nå i sommer nesten holdt følge med Porsche-armadaen.

Her er MTMs S1 "Ur-Quattroen" som er rask rundt banen i Hockenheim. Foto: MTM
Foto: MTM
Foto: MTM
Foto: MTM
Foto: MTM
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA


424 hk

Motoren er i utgangspunktet den relativt nye femsylindrede motoren på 2,5 liter, hentet fra Volkswagen til TT RS, utstyrt med turbo av Audi og videre oppgradert hos MTM. Dermed får den en toppeffekt på 424 hestekrefter - altså litt mer enn selveste Audi R8. For en rimeligere penge kan man også få en noe mer moderat versjon med 408 hestekrefter. Dreiemomentet på "verstingen" er 560 newtonmeter. For å få til dette har MTM hovedsaklig jobbet med styringsenheten og et helt eget eksossystem som i tillegg til krefter tilfører en heftigere lyd - ifølge produsenten.

Bilen er senket og har egne fjærer samt MTM-felger med Bimoto-design; her kan man velge mellom 19- og 20-tommere.

Prisen på MTM TT RS ligger cirka 18.500 euro høyere enn for Audis 340-hester. Regn derfor med en pris i Norge på over halvannen million kroner - men like dyr som R8 burde den ikke bli.

DinSide vil ta denne bilen nærmere i øyesyn neste uke på Essen Motor Show.

Vi har kjørt Audi TT RS. Det kan du lese om her!