Vis mer

En Audi Q3 for Lund Svindal?

Hvorfor heter bilen Vail, når Audi sponser Aksel Lund Svindal?

Audi Q3 Vail er et resultat av hva som kan skje når en bilprodusent gir designavdelingen beskjed om å lage noe morsomt. I Europa forøvrig anses Q3 å være de unges innsteg i firehjulstrekkernes verden, og de unge antas å være aktive. Derfor har Audi denne gangen laget en drømmebil for skibomsen, og derav navnet Vail. Hemsedal hadde liksom ikke blitt det samme.

LES ALT OM Q3 HER

Kun et konsept

Temabil, sier Audi om Q3 Vail, og forteller videre at bilen er tilpasset aktiv vintersport. Hvorvidt vi noen gang får se den i salg betviler jeg, og om så skulle være så ville ikkemotoralternativet blitt godt mottatt av det norske avgiftssystemet. Under panseret sitter det nemlig en 2,5 liters TFSI motor med fem sylindre, 314 hk, et dreiemoment på 400 Nm, og ja, det er den samme maskinen som sitter i TT-RS, og maskinen er hektet sammen med en 7-trinns S-tronic girkasse. Da overrasker det kanskje ikke at 0-100 km/t går unna på 5,5 sekunder, og toppfarten er 262 km/t

Se bildene:

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten


Sjelden vare

I Norge er det solgt over 600 Q3 siden den ble lansert i høst, og Q3 Vail vil nok mer være en inspirator for de som går rundt med drøm om en ny Q3 i magen, enn at den vil ende opp på hippe norske skidestinasjoner. For det første har den fått en egen rødfarge, med det klingende navnet Energy Red. Denne er blandet med detaljer i grått og aluminium. For at skitemaet skal opprettholdes har bilen fått et eget stativ i aluminium for å frakte ski og snowboard. Skulle det ha falt mye pudder om natten, i tillegg til at brøytemannskapet selvfølgelig har forsovet seg, så byr ikke det på noe problem. Q3 Vail er hevet 3 cm i forhold til en original bil, og den har fått 4 cm bredere sporvidde. Dermed fylles hjulhusene elegant av 20-tommerne bilen ruller rundt på.

Audis nye flaggskip

Varme både her og der

Innvendig er det skinn, kontrastsømmer, og spennende detaljer som induksjonsvarming eller kjøling av drikke i spesiallagede koppeholdere. I bagasjerommet sitter det også to innfelte lommelykter, som også lades via induksjon. Når lyktene først har strøm, så er det teit å måtte holde i to kalde lommelykter. Derfor har lyktene innebygget varme for å hindre kalde fingre. Skulle du ha glemt støvlene i bilen om natten, så ikke fortvil. Lyktene med varmeelementer kan også brukes som støvelvarmere. Varmeelement finner du også i bagasjeromsmatten. Denne kan dras ut over støtfangeren bak dersom du trenger en varm sittebenk.

Audi A1 med 503 hk

314 hester og firehjulsdrift

Utover disse tingene kan selvfølgelig bilen spekkes opp med alt annet Audi har å tilby av ekstrautstyr, men det største problemet er at publikum må overtale Audi til å sette bilen i produksjon. At bilen har quattro firehjulsdrift er en selvfølgelighet. Nå skal det sies at dette ikke er første gang Audi har puttet 2,5-literen i Q3, for under den internasjonale lanseringen av den ordinære Q3 fikk vi slippe til i en konseptbil med nettopp denne motoren. At Audi nå igjen viser frem en versjon med denne maskinen er et godt tegn på at Audi ønsker tilbakemeldinger av publikum. Derfor er det bare en ting å gjøre dersom du ønsker en Q3 med over 300 hk under panseret. Gå til en forhandler, sett deg opp på en liste, og håp deretter at mange andre gjør det samme. Da er det håp.