Escape skal hete Kuga blant annet på det europeiske markedet - men bilen er i stor grad den samme Foto: Ford
Escape skal hete Kuga blant annet på det europeiske markedet - men bilen er i stor grad den samme Foto: FordVis mer

En amerikansk Ford Kuga

Ford Kuga kommer i ny utgave neste år. Men den amerikanske varianten vises allerede nå.

Kuga er egentlig ikke så veldig gammel, ettersom den ble lansert i 2008, men en ny utgave skal vises på bilutstillingen i Genève til våren. Og det dreier seg ikke om en vanlig facelift, men en helt ny modell. Litt uvanlig, men så har det også kommet mange nye konkurrenter til de siste årene. Konseptbilen Vertrek hintet dessuten tidligere i år om planene.

Bilen på bildet er imidlertid Escape, som er navnet bilen skal ha på det amerikanske markedet. I hovedsak dreier det seg imidlertid om samme bilen som kommende Kuga, så mye av det mest spennende avsløres allerede nå.

Større bagasjeplass

Designmessig er det en tydelig utvikling, men samtidig er det ikke umulig å se noen likhetstrekk med dagens Kuga, spesielt bakfra. Men selve hekken er i realiteten endret, for Escape er omlag 8 centimeter lengre enn dagens Kuga. Akselavstanden er omtrent den samme, men den var ganske romslig fra før.

I praksis betyr dette at neste Kuga får mer bagasjeplass enn dagens utgave. Det vil den også trenge for den kanskje største svakheten med nåværende utgave er at den er en smule trang sammenlignet med mange av konkurrentene.

Dersom du trenger enda mer plass, er S-Max et bedre valg.

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Escape skal hete Kuga blant annet på det europeiske markedet - men bilen er i stor grad den samme Foto: Ford



Focus-likhet

Interiøret forøvrig er helt nytt, men har betydelige likhetstrekk med nye Focus. Det betyr at vi nok kan vente oss et merkbart løft i kvalitetsfølelse også.

Motorutvalget i Escape er ikke særlig relevant med tanke på kommende Kuga. Her i Norge blir det andre motorer som gjelder, med et mulig unntak av den 1,6 liter store turbomotoren på 173 hestekrefter som nå presenteres i Escape.

Firehjulsdrift – og forhjulsdrift?

Firehjulsdrift er selvsagt på plass, men bare som tilvalg. Nå som de fleste konkurrentene tilbyr enkelte rimelige forhjulsdrevne varianter her i Norge, tipper vi at også Ford Kuga kommer til å bli tilgjengelig med tohjulsdrift.

For detaljene om Kuga må vi imidlertid vente til Genève-utstillingen i mars 2012. Escape på sin side debuterer nå på bilutstillingen i Los Angeles.