<b>GODT UTSTYRT:</b> Du kan utstyre en Airstream på lik linje som hvilken som helst annen vogn.   Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
GODT UTSTYRT: Du kan utstyre en Airstream på lik linje som hvilken som helst annen vogn. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

En amerikansk drøm?

Airstream gir deg ferie på ekte amerikans vis, og nå er de kommet til Norge.

Du har sett dem på tv, på film, eller kanskje på bilder. Alt var finere før, tenker du kanskje, men Airstream campingvogner har holdt hardere på tradisjonene enn de fleste. De ser akkurat ut som de gjorde den gang de først kom på markedet.

I nesten alle år har ikonet vært forbeholdt amerikanske kunder, men for noen år siden ble Airstream tatt til Europa. Nå har de altså funnet veien til Norge.

Skandinavisk forhandler

Det er E18 Bobil & Caravan som har fått det skandinaviske forhandleransvaret på vognene, men de er smertelig klar over at det ikke blir store volum å snakke om.

- Vi har ikke kalkulert med noe som helst, sier Kai Egil Larsen i E18 Bobil & Caravan, og sier hver vogn blir en bonus. Blir det flere, så blir gleden desto større.

PANORAMA: Du kan få vognen med panoramavindu i begge ender. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Vel vitende om at det ikke er markedets billigste vogner han nå skal selge, erkjenner han at kundekretsen ikke kommer til å spre seg som ild i tørt gress akkurat. Billigste vogn vil koste fra 554.000 kroner. Nettopp derfor tror heller ikke Larsen at det blir billigste som kommer til å selges.

Se også: Vogn og båt i ett

Når man kjøper en campingvogn til såpass mye penger er man enten langt over middels interessert, eller så er man godt bemidlet. Ingen av kundetypene kjøper fra nederste hylle.

- Vi regner med det er 684-modellen som blir førstevalget for mange av de som vurderer disse vognene, sier Larsen.

Han sikter da til en vogn som er 8,25 meter i total lengde, og har en innvendig lengde på 6,8 meter. Prislappen for en slik starter på 701.000 kroner. Kundeanalysen blir med ett lett forståelig.

Camping, eller glamping?

Forut for sin tid

IMPORTERTE SELV: Arne Myhre er fornøyd med at camping også kan bety stil. Foto: PRIVAT Vis mer


Men interessen er tilstede. Det kan Arne Myhre fra Sandnes bekrefte. Han er opprinnelig amerikaner, men flyttet til Norge for mange år siden. Da han skulle kjøpe seg campingvogn var det liten tvil om hva han skulle ha. Det måtte bli en Airstream, men på det tidspunktet fantes det ikke importør i Norge. Løsningen ble å gjøre jobben selv.

- Selv når vi er hjemme hender det at jeg går ut i vogna, legger meg nedpå, og bare nyter utsikten gjennom panormavinduet som er i enden av vogna, forteller Myhre.

Etter tre hjerteoperasjoner har han lært seg å sette ekstra stor pris på avslappende stunder for å lade batteriene. Det gjør han aller best i vogna, som er hans tilfluktssted. Prisen fnyser han av.

- For meg har det vært en investering i fritiden, og ikke taper jeg nevneverdig penger på vogna heller, om jeg skulle finne på å selge, mener han.

Se hva skiboksen skjuler: Med telt på taket

Opphavet

Airstream ble til i 1931, da produsentene begynte å leke med tanken om en lett campingvogn som i tillegg skulle ha liten luftmotstand. Enkle tanker ble den gang løst med enkle midler. Vognen ble derfor laget i aluminium, og den ble rund i formen.

AMERIKANSK: Også innvendig skiller en Airstream seg fra mengden. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Grunnleggeren av Airstream hadde en filosofi om man ikke skulle skulle gjøre endringer, bare forbedringer. Dette, i tillegg til at Airstream er blitt et designikon, gjør at tiden for lengst er forbi hvor Airstream kan gå bort fra sitt opphav og grunnleggende filosofi uten å få svi for det. Derfor gjør de det heller ikke.

Ettersom krav og spesifikasjoner i Europa er forskjellige fra USA, så sendes rene chassis fra Europa til USA for påbygg. Deretter sendes disse tilbake til Europa for ferdigstillelse. Likevel skal ikke leveringstiden være lang.

- Vi har til enhver tid et eksemplar av hver modell på lager, forteller Larsen hos E18 Caravan.