<b>Mr. Tesla:</b> Elon Musk har lekket tanker rundt det som skal bli en ny storselger.   Foto: KNUT MOBERG
Mr. Tesla: Elon Musk har lekket tanker rundt det som skal bli en ny storselger. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Elon Musk: Bekrefter Tesla Model E

Navnet er ikke sikkert, men bilen er på gang.

Elon Musk er et hett navn om dagen, og så fort han åpner munnen står det horder klare til å lytte. Nå har han åpnet munnen igjen, og denne gangen har han svart på noen av detaljene rundt det mange mener vil bli Teslas kommende storselger.

Bilen omtales som Model E, og forventet lansering av bilen skal være en gang i 2017.

Under et besøk hos CPUC i forrige uke svarte Musk på en del spørsmål fra salen, og ga der enkelte indikasjoner på hva vi kan forvente av Model E. Som sagt, bilen forventes å komme på markedet i 2017, og tidligere rykter skal ha det til at bilen blir en konkurrent til VW e-Golf.

Musk selv sier at bilen skal være 20 % mindre enn Model S. I tillegg skal den ha en rekkevidde på rundt 200 miles, som blir omtrent 32 mil.

MODEL X: Denne er ventet å komme på markedet allerede i 2015, to år før komapktbilen Model E. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer



Slik er Tesla-teknologien

Ny batterifabrikk

For ikke lenge siden offentliggjorde Musk også planene om en ny batterifabrikk som skal bygges i en av sørstatene. Fabrikken bygges av Tesla i samarbeid med flere partnere (deriblant Panasonic - som satser stort på batteriteknologi), skal sysselsette 6.500 arbeidere, og ha en produksjonskapasitet på rundt 500.000 batterier for elbiler i året.

Cadillac med Tesla-konkurrent

Den nye Model E vil få batterier fra denne fabrikken. For å kunne oppnå en rekkevidde på de estimerte 32 milene kreves det at Model E får et batteri med en kapasitet på ca. 48kWt. Det er omtrent dobbel kapasitet sammenlignet med det vi finner i Nissan Leaf, og tre ganger det som sitter i Opel Ampera.

Med en batteripris som estimert vil droppe 20 prosent i pris innen bilen skal i produksjon, har Elon Musk en målsetning om at bilen skal komme ned i halvparten av det en Model S koster, tross 80 prosent av størrelsen. Vi snakker da om rundt 35.000 dollar, som med dagens kurs blir nær 220.000 kroner, vel og merke i USA.

Se video fra seansen hos CPUC: