<b>DELER VILLIG:</b> Elon Musk snakker villig vekk om visjonene bak det han driver med.  Foto: NTB Scanpix, AFP
DELER VILLIG: Elon Musk snakker villig vekk om visjonene bak det han driver med. Foto: NTB Scanpix, AFPVis mer

Elon Musk - batterimannen som går motstrøms

Alle kjenner navnet, og mange vet hvem han er. Men hva har han gjort, og hvordan? Vi fikk 45 minutter med hovedpersonen selv.

Tesla skal på sikt starte produksjon av biler i Europa, og har derfor åpnet en ny fabrikk i Tilburg i Nederland, bare et par steinkast fra den gamle. Slikt må feires, og hvem er vel bedre til å klippe snoren på en Tesla-fabrikk enn hovedpersonen selv – Elon Musk.

Om ikke alt han tar i blir til gull, så blir det i det minste en suksess.

Vi har testet: Tesla Model S

Om suksess forteller mannen selv at de fleste gode ideer aldri blir satt ut i livet og at veldig mange av de gode idéene som blir iverksatt, likevel ender opp som fiaskoer.

Dette gjelder tydeligvis ikke hans egne prosjekter. Er han kjerringa mot strømmen?

I tillegg til Tilburg bekrefter Elon at Tesla også kommer til å åpne fasiliteter i England, både når det gjelder utvikling og produksjon. Han kan bare ikke si når.

– Vi begynner antagelig å se oss om etter et sted i løpet av neste år, forteller han.

Om diesel-spøkelset er han ganske tydelig.

- Forbrenningsmotoren har antagelig kommet til en grense for hvor effektive de kan bli, en grense vi antagelig nådde for flere år siden. Antagelig følte ingeniørene hos VW at de hadde malt seg opp i et hjørne, og møtte veggen for hva som er fysisk mulig. Da står man igjen med triksing som et neste alternativ, eller man må gå for andre tekniske løsninger, som elektrifisering. Det er den eneste måten hvor man kan oppnå nullutslipp på lokalt nivå, fortsetter han.

-Samtidig som vi prater om å gjøre byene renere, så stiller vi oss i kø og puster inn det som kommer ut av eksosanlegget på bilen foran oss. Det har ingen logikk å holde på sånn, forteller han med et alvorlig drag i ansiktet.

Tesla Model 3 er spikret i kalenderen

Dette svarte Elon på videre spørsmål:

- Mener du real-driving tester er en god løsning?

- Absolutt. Tester må bli bedre og reflektere det virkelig utslippet. Bruk gjerne tilfeldig utvalgte biler, men de bør ikke være for gamle. Husk at biler med forbrenningsmotor er best når de er nye.

- Er det bra for Tesla at andre produsenter kommer med tilsvarende produkter som Tesla?

- For å være ærlig, så er jeg ikke spesielt drevet av egen business, selv om vi naturligvis må holde et visst nivå mellom penger tjent og penger brukt. Vårt mål er å bidra for en bedre fremtid på denne jord, eller så spiller ikke penger noen rolle.

Prøvekjørt: Avsindige Tesla Model S P90D

- Hva mener du om at Tesla og andre elbiler subsidieres med avgiftsfritak for å hjelpes inn på markedet?

- Vel, hadde vi kunnet lage en rimelig bil med lav teknologikost og lang rekkevidde allerede i dag, så hadde vi naturligvis gjort det. Vi har ikke valgt å gjøre bilene dyre. Helt siden 2006 har vi i Tesla planlagt å gjøre dette i tre steg, og i takt med markedet. Først et lavt antall av en dyrere bil, som ble Tesla Roadster. Steg to skulle bli en middels priset bil i et middels antall, som ble Model S. Deretter en lavt priset bil i et stort antall.

Hadde vi kunnet hoppe rett til dette siste steget, så hadde vi gjort det.
Selv uten avgift på bilene, er de dyre, og dagens kunder er med på å betale utviklingskostnadene for det som måtte komme senere. Vi putter alt vi får inn av kapital i videre utvikling. For å få ned kostnaden ytterligere, er vi avhengige av å få i gang Giga Factory (Tesla’s egen batterifabrikk, red. anm.).

Når det gjelder subsidier, så er alle CO2-genererende tiltak subsidiert, fordi ingen som forårsaker CO2-utslipp betaler den faktiske kostnaden de påfører miljøet. Sånn sett er det riktigere å subsidiere de som gjør noe i riktig retning.

Duell: Tesla Model S mot BMW X6M

- Hva med inntjeningen for Tesla?

- Målet vårt er på det nåværende tidspunkt ikke å tjene penger, men å drive bærekraftig transport et steg videre gjennom ytterligere utvikling. På sikt må vi naturligvis tjene penger, eller så forsvinner investorene, men så på kort og middels lang sikt er målet å øke volum, i kombinasjon med å få prisen på produktene ned.

Akkurat nå står vi fremfor satsingen på Giga-factory, og lanseringen av den fremtidige Model 3. På sikt er det klart vi må tjene penger, men det vil ta tid før vi er der. La oss starte med målsetningen om å kunne drive «break-even» neste år. Om vi klarer det, vil vi være veldig fornøyd.

- Når får vi se selvkjørende biler på veiene?

- Teknisk vil det kanskje være mulig om tre års tid, men det gjenstår mye testing før noen kan bevise at en bil kjører sikrere av seg selv enn med en fører. Det må på plass før noen i det hele tatt er villig til å endre lovverket. Avhengig av region, så kan en slik prosess ta alt fra et år til opp mot fem år etter at godkjente tester er på plass.

- Vil fasilitetene i Tilburg bli viktig for produksjonen av Model 3?

- Ærlig talt, så vet jeg ikke, men regner likevel med det. Selv om denne fabrikken er ny nå, så viser historien at vi pleier å få plassmangel hvert andre år.

- Men er det en tanke å produsere biler i Europa?

- Akkurat nå har vi stor ubenyttet kapasitet på fabrikken i Freemont. På kort sikt blir det derfor vanskelig og gjøre noen endringer. På lenger sikt er det utvilsomt smart å lokalisere produksjonen nærmere markedet, noe som også forenkler logistikken. Da slipper vi også problematikken med valutasvingninger. Når du har en margin på 25 prosent, og valutaendringer spiser opp alt, så gjør det vondt.

Elon Musk: ”Vi er på størrelse med en mus, men får oppmerksomhet som en elefant.”

Snart kommer Tesla Model X

- Vi har hørt fra enkelte produsenter at det jobbes med en ny batteriteknologi med et materiale i fast form, ikke flytende. Kan du si noe om dette?

- Jeg har inntrykk av at det lanseres nye former for batterier annenhver dag. Normalt vannes ryktene ut og blir til ingenting. Per i dag kjenner jeg ikke til noe som er bedre enn det vi allerede produserer. Kanskje noen har et eller annet på gang, men i så tilfelle er det merkelig at vi ikke har hørt noe om det. Vi har større volum enn noen annen produsent av batterier for elbiler, og normalt går man til den største kunden dersom man har noe å selge.

- Når regner dere med å være i gang med Giga-factory?

- Slik det ser ut nå, så vil vi være i gang i løpet av våren. Full produksjon vil først være i gang fra slutten av 2017, når Model 3 fases inn.

- Nå har dere biler med lang rekkevidde, men de er dessverre både store og tunge. Når kan vi forvente å se mindre og lettere batterier med fortsatt god rekekvidde?

- I gjennomsnitt er kundene fornøyde med rundt 50 mil rekkevidde. Vi har prøvd oss frem med både 40 og 60 kWh batterier som minste løsning, men har nå landet på 70. Få kjøpte de to minste, mens 70 er blitt populær. Det ser med andre ord ut til at vi har truffet krysningspunktet.

- Noen kunder mener de får mindre effekt i P85D enn det som er oppgitt. Hvor sterk er den egentlig?

- Bilen har en frontmotor og en bakre motor. Effekten oppgis ut fra en standard, men dette er ikke en god måte å oppgi effekt på. Akselerasjonen 0-100 km/t er en bedre måleform på hva bilen kan yte. Vi snakket litt frem og tilbake med noen av kundene det gjelder, men vi snakker tydeligvis litt forbi hverandre. Når journalister har testet bilene, uavhengig om den kommer fra oss eller andre steder, så har de stort sett oppnådd det samme som oss.

Tesla skrur igjen ladekrana

- Nå som flere produsenter er på vei med elektriske biler, hvor stort tror du elbilmarkedet i Europa er i 2020?

- Jeg håper i det minste at det produseres noen få prosent av totalen, som betyr noen få millioner. Uavhengig av om Tesla er her eller ikke, så vil bilbransjen vris mot elektriske biler.

- Hvem er dine største allierte, og hvem anser du som de største konkurrentene?

- Vel, de største driverne innen tysk bilindustri har en enorm påvirkning. Jobben blir mer å overbevise dem med tanke på elektriske biler. Noe av det positive med VW-saken er at de nå har mulighet til å gjenreise tilliten ved å ha full fokus på rent utslipp fra biler. Det ville også være fint om de samme produsentene var med og satte en faktisk pris på CO2-utslippet.

- Hvordan kan det ha seg at dere har tripplet tapene, og må ut på markedet for å be om mer penger, men fortsatt steg aksjen? Og når kommer dere til å snu tap til inntekt?

- Det der overrasket meg også. Det må bety at folk har stor tro på oss for fremtiden. Planen er å gå «brake-even» neste år, og forhåpentligvis så smått begynne å tjene penger i 2020 eller så. Samtidig er det viktig å reinvestere penger i videre utvikling og kostnadsreduksjon.

Tesla møter motstand

- Mener du at det er gjennomførbart at enhver bil skal drives av et batteri?

- Absolutt, et batteri er først og fremst en anode og en katode. Litium utgjør omtrent to prosent av vekten av cellen, og 1-1,5 prosent av den totale vekten av batteripakken. Nikkel er det materialet som utgjør mesteparten av vekten i batteripakken, i tillegg til aluminium. På toppen av dette har vi en porsjon med kobolt, og det er kanskje dette materialet som er det mest utfordrende ved å lage batteriene slik vi gjør det i dag.

- Til slutt, er du skuffet over at James Bond ikke valgte en Tesla til sin nyeste film?

- De ba om mye penger for akkurat det, og jeg liker ikke tanken på å betale noen for å late som om de liker bilene våre. Foreløpig bruker vi heller ikke penger på annonsering, så det ble ikke slik. Men jeg er overbevist om han gjerne ville ha den.