Vis mer

Elise med ny billigmotor

Lotus oppgraderer Elise med en nye motor og sekstrinns girkasse.

I forkant av bilutstillingen som starter i Geneve i begynnelsen av mars, oppgraderer Lotus den lille sportsbilen Elise. Dette er en lett toseters sportsbil som leveres med Toyota-motorer.

Hele Elise-serien får en kosmetisk oppgradering med nye designdetaljer, ny sekstrinns girkasse, nye frontlys, LED-lys og felger. Fabrikkgarantien økes også fra 2 til 3 år.

Ikke minst tilbyr Lotus fartsholder som en del av en tur-pakke.

Ned til 1,6

I tillegg får innstegsmodellen en 1,6-liters motor. Den yter 136 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og har et dreiemoment på 160 newtonmeter ved 4.400 omdreininger. Når man ser på hvilket turtall denne motoren henter effekt og dreimoment, sier det seg selv at her må motoren snurre fort for at det skal bli noe fart i sakene. CO2-utslippet er forbedret og ligger nå på 155 gram per kilometer. Dette er en VVT-i motor med Valvematic. Det første betyr variable ventiltider på både innsug- og eksosside. Valvematic betyr at løftehøyden også justeres.

Dette gir gode ytelser til tross for at motoren er liten. Dette er en bilfabrikk som behersker dette med vektreduksjon, og innstegsversjonen av Lotus Elise veier ikke mer enn 876 kilo! I følge Lotus er dette en av de letteste gatebilene som finnes! Det finnes nok lettere biler, men da blir det nok snakk om mer spartanske og raceraktige biler.

Moro

0 til 100 går unna på 6,7 sekunder og toppfarten er 200 kilometer i timen. På en bane eller på norske veier kan vi nesten garantere kjøreunderholdning. Det er ikke så ofte vi kan det når det står 1,6 på bagasjelokket.

Denne bilen utløser ikke mer enn drøyt 86.000 kroner i avgift. Prisen på bilen, som ikke fastsettes før i mars, og moms på innkjøpsprisen kommer i tillegg.


Flere motorer

Det finnes flere motorer. I tillegg til den nye 1,6-literen leveres fortsatt 1,8-literen med 192 hestekrefter. VVT-i-motoren er intelligent med variabel ventilstyring. 192-hesteren er ikke intelligent. Den slår om helt ved 6.000 omdreininger. Da er det fullt fyr i motoren. Vi har testet dette i Corolla T-Sport og Celica T-Sport.

Elise R som denne heter klarer 0 til 100 på 5,4 sekunder og toppfarten er 222 kilometer i timen.

Det finnes også en kompressormotor med 220 hestekrefter. Elise SC heter den. Den klarer 0 til 100 på 4,6 sekunder og har en toppfart på 233 kilometer i timen.