Euro NCAP har så langt testet nakkeslengbeskyttelen til 60 bilmodeller. Resultatene viser at de franske søstermerkene Citroën og Peugeot tilbyr svært mye dårligere beskyttelse mot whiplash enn gjennomsnittet. Foto: Per Ervland
Euro NCAP har så langt testet nakkeslengbeskyttelen til 60 bilmodeller. Resultatene viser at de franske søstermerkene Citroën og Peugeot tilbyr svært mye dårligere beskyttelse mot whiplash enn gjennomsnittet. Foto: Per ErvlandVis mer

Elendig whiplash-beskyttelse i franske biler

Hvis vi skal tro Euro NCAP, tilbyr Citroën og Peugeots personbilmodeller oppsiktsvekkende dårlige beskyttelse mot nakkesleng.

På onsdag publiserte Euro NCAP nye kollisjonstest-resultater for fire modeller, deriblant nye Citroën C4. Andre generasjon C4 - som sannsynligvis kommer til Norge rundt årsskiftet - ble belønnet med hele 80,3 prosent måloppnåelse sammenlagt, noe som kvalifiserer til en respektabel 15.-plass på DinSides unike, rangerte liste. C4 oppnådde jevnt over gode resultater i de fleste øvelser og disipliner, deriblant 90 prosent måloppnåelse i voksenbeskyttelse-disiplinen og 85 prosent i barnebeskyttelses-disiplinen.

Takket være standardutstyr som blant annet omfatter setebelte-påminnere både foran og bak, hastighetsbegrenser og antiskrens (ESP), ble det nesten full pott - 97 prosent - også i utstyrsdisiplinen. Hadde C4 i tillegg vært litt snillere mot fotgjengere, kunne den havnet enda høyere på listen. Men relativt svake 43 prosent oppnåelse i denne disiplinen forhindret C4 fra å havne blant de ti beste på listen.

Fransk fenomen

Peugeot 308 CC: 0,0 poeng Foto: Euro NCAP Vis mer


Hvis vi kikker litt nærmere på de underliggende karakterene, viser det seg at Citroën C4 oppnådde 2,8 av 4,0 poeng i nakkeslengtesten. Dette er 0,3 poeng bedre enn gjennomsnittet som er oppnådd blant de 60 bilene som har gjennomgått Euro NCAPs nye testregime, som ble innført våren 2009.

Hvis vi imidlertid ser litt nærmere på nakkesleng-øvelsene, viser det seg faktisk at ingen fransk bil har oppnådd noen bedre karakter enn Citroën C4. Tvert i mot - franske biler har gjort det oppsiktsvekkende dårlig i denne øvelsen.

Les mer om hvordan nakkesleng-testen utføres her.

Elendig snitt

Vis mer


Så langt er 12 franske bilmodeller testet i henhold til de nye prosedyrene; syv Citroën-modeller (C3, C3 Picasso, DS3, C4, C4 Picasso, C5, Nemo), fire Peugeot-modeller (308, 308 CC, 3008, 5008) og én Renault-modell (Grand Scenic).

Mens gjennomsnittlig oppnådd poengsum for de 60 bilene som er testet er 2,5 poeng, er gjennomsnittet for de 12 franske bilene bare 1,5 poeng.

Oppsiktsvekkende mønster

Ikke nok med det: Blant de 10 bilmodellene som har oppnådd mindre enn 2,0 poeng - er hele 8 franske. Blant de andre 21 andre bilmerkene som har vært i ilden, er det kun Mazda og Toyota som har endt opp med mindre enn 2,0 poeng, med henholdsvis CX-7 (0,0) og Urban Cruiser (1,9).

Blant de 6 bilmodellene som har oppnådd mindre enn 1,5 poeng - er hele 5 franske. (C3, C3 Picasso, C5, Nemo, 308 CC). Det betyr at de i henhold til Euro NCAP klassifiseres med rød farge og karakteren Poor (Dårlig).

Og blant de 5 bilmodellene som har oppnådd mindre enn 1,0 poeng - er hele 4 franske (C3, C3 Picasso, C5, 308 CC).

Først og fremst PSA-problem

Euro NCAP har altså kun whiplash-testet én Renault-modell - Grand Scenic. Og Grand Scenic oppnådde noenlunde akseptable 2,4 poeng. Det fremstår altså som om nakkesleng-problemet først og fremst kan knyttes til merkene Citroën og Peugeot, som begge inngår i det samme konsernet; PSA.

Peugeot: Ikke fornøyd


Alle de fire Peugeot-modellene som er testet har oppnådd mindre enn 2,0 poeng. Aller dårligste gikk det for Peugeot 308 CC, som fikk 0,0 poeng.

- Vi er ikke fornøyde med testresultater som setter spørsmålstegn ved sikkerheten. Peugeot tar i høyeste grad sikkerheten på alvor, og etter at den nye testmetoden til Euro NCAP ble innført, har både 3008, 5008, 308 CC og 308 mottatt toppscore med 5 stjerner. Likevel jobber Peugeot kontinuerlig med gjøre bilene enda sikrere, sier Stian Gihle, PR-og informasjonssjef i Peugeot Norge.

Citroën: Har satt fokus på fenomenet

Blant de syv Citroën-modellene som er nakkesleng-testet, er det ingen som klarer mer enn 3,0 poeng, grensen for karakteren Good. Tre av modellene endte opp med mellom 2,2 og 2,8 poeng og fikk dermed karakteren Marginal. Og hele fire modeller måtte nøye seg med mindre enn 1,5 poeng, noe som gir karakteren Poor.

Citroën C3 Picasso: 0,3 poeng Foto: Euro NCAP Vis mer


- Vi har registrert at vårt merke ikke har oppnådd gode resultater i Euro NCAPs nakkeslengtest. Forøvrig er dette et parameter om har kommet til testen i den senere tid. Dette er noe vi er svært opptatt av og som fabrikken har satt fokus på. Umiddelbart ser vi allerede en betydelig forbedring i de kommende modellene. Aller først ute er nye Citroën C4 som lanseres om ikke veldig lenge, sier Øystein Hågenvik Johansen, reklamesjef i Citroën Norge.

Kilder: Euro NCAP, Citroën Norge, Peugeot Norge

Nakkesleng-resultater for alle biler som er testet, finner du i DinSides unike og rangerte Euro NCAP-oversikt.

Les også:

  • Alt om de nye kollisjonstestene
  • De ville ikke ha klart det i dag
  • De 10 sikreste bilene
  • De sikreste og farligste bilene
  • De sikreste barnesetene
  • De ville ikke ha klart det i dag
  • Slik foregår det egentlig
  • DinSide Motors juveler